Dít is waarom iedereen tegenwoordig fanatiek aan het wandelen is, jij gaat het ook doen!

Wandelen heeft erg veel gezondheidsvoordelen

Wandelen is een sport die door veel mensen chronisch onderschat wordt. Het klinkt een beetje suf en alsof het helemaal geen effect heeft op de lijn, maar dat is absoluut niet het geval. Wandelen is bij uitstek dé sport om met iemand samen te doen, het is goed voor je gezondheid en je hebt er niks voor nodig. Geen wonder dat het super populair aan het worden is, dít zijn een aantal voordelen van wandelen!

  1. Geweldig voor je gezondheid: Geregeld lopen houdt je spieren soepel en het versterkt gewrichten, kraakbeen en botten. Het verbetert je bloedsomloop, ademhaling en zuurstofopname en daarnaast bevordert het ook nog eens je spijsvertering, vetverbranding, conditie en immuunsysteem. Het zou zelfs je bloeddruk verlagen, je maakt minder kans op hart- en vaatziektes en bepaalde vormen van kanker. Oh ja, het bevordert ook nog de aanmaak van vitamine D.
  2. Geest: wandelen is ontzettend ontspannend, het is zelfs bewezen goed in de strijd tegen depressieve gevoelens en andere geestelijke ongemakken. Wandelen stimuleert de hersenactiviteit en het vermindert slapeloosheid, stress, angst en depressie.
  3. De lijn: Het voelt niet zo, maar ongemerkt verbrand je echt wel de nodige calorieën. Hoeveel, hangt af van je postuur en de mate van fitheid. Recent onderzoek wees uit dat je met lopen veel meer calorieën verbrandt dan de 45 calorieën per kilometer die wetenschappers voorheen als richtpunt aanhielden.
  4. Geen blessures: Lopen is een natuurlijke beweging waarbij je gewrichten minimaal belast. In tegenstelling tot de sporten waarbij je moet rennen of springen is er bij wandelen geen sprake van schoksgewijze belasting.
  5. Nachtrust door strandwandeling: Wie langs de kust loopt, blijkt langer te slapen dan mensen die in bos of stad wandelen. Uit recent onderzoek onder twee groepen wandelaars, langs het strand en landinwaarts, bleek de eerste groep maar liefst 47 minuten langer te slapen.
  6. Wandelen geeft je energie: Als je regelmatig vermoeid bent, ga wandelingen dan niet uit de weg. Lichamelijke beweging met een lage intensiteit zal je niet kapot maken, aldus een studie van de University of Georgia. Het kan daarentegen je energieniveau met 20 procent verhogen en de vermoeidheid met 65 procent laten afnemen.

Bron: Margriet | Beeld ter illustratie