Ken of ben jij een snurker? Met deze simpele en natuurlijke tip krijg je je nachtrust weer terug

Snurken is ongelofelijk vervelend voor een partner

Snurken, het is een van de meest irritante geluiden die er zijn. Niemand komt goed in slaap met het geluid van een ronkende kettingzaag naast zich en slaapgebrek breekt je snel op. Wist je dat relaties en huwelijken zelfs op een scheiding uitlopen door de gevolgen van een snurkende partner? Naast de nodige ergernis krijgt iemand die naast een snurker ligt gemiddeld twee uur minder slaap per nacht.  

Naast vermoeidheid en een slecht humeur overdag geeft dit ook tijdens de nacht ergernissen en frustraties. Het is dan niet zo vreemd dat het op termijn kan zorgen voor grote irritaties en problemen in de relatie. Maar kan je er dan helemaal niks tegen doen? Jawel, er zijn een paar basisvoorwaarden die je kan volgen om te zorgen dat het snurken tot een minimum beperkt wordt. Volg deze tips eens op en als dat niets oplevert, breng dan eens een bezoekje aan de huisarts!

  • Gewicht: Zodra je in slaap valt, ontspannen de spieren in je keel. Dan begint je keelwand te vibreren als je in- en uitademt en hoe nauwer je keel, hoe harder en vervelender dat geluid wordt. Als je wat kilootjes te zwaar bent wordt je keelgat nauwer en ga je dus harder snurken. Let dus op je gewicht en probeer je alcoholgebruik tot een minimum te beperken, hier wordt de keelwand zachter van en ook dit versterkt het snurkgeluid.
  • Slaap op je zij: Je snurkt eerder wanneer je op je rug ligt. Op je buik slapen is belastend voor je nek slaap daarom bij voorkeur op je zij. Mensen snurken op hun rug omdat de spieren van het zachte gehemelte, de huig en de tong verslappen daardoor de luchtweg blokkeren.
  • Verkoudheid: Wanneer je verkouden bent raakt je neus verstopt en moet je door je mond ademen waardoor de kans dat je gaan snurken groter wordt. Je kunt tijdelijk een neusspray gebruiken voor het vrijmaken en reinigen van verstopte neus- en bijholten (sinussen). Of je gebruikt een neusdouche om je neus schoon te spoelen.
  • Kauwgom: De beweging die je maakt bij het kauwen van kauwgom, versterkt je kaakspieren, gehemelte en tong. Als je dit elke dag een tijdje doet, zul je merken dat na verloop van tijd je spieren ’s nachts minder gaan hangen en het snurken zal verminderen. Kies wel de suikervrije variant.
  • Gapen: Gapen versterkt de keel- en nekspieren van binnenuit. Door elke dag meerdere keren bewust te geeuwen, trainen we de spieren op een andere manier en dit helpt om ze tijdens het slapen gespannen te houden. Houd dus voortaan je geeuwen zeker niet tegen, maar probeer ze juist zo groot mogelijk te maken. Nepgapen is overigens even effectief. Soms wekt dit zelfs een echte geeuw op.

Bron: Good Housekeeping | Beeld ter illustratie