Magnesiumtekort? Dít zijn de symptomen en dit is wat je ertegen kunt doen

gezondheid magnesium tekort

Last van één van deze symptomen? Mogelijk heb je magnesiumtekort

Magnesium is een mineraal dat ontzettend belangrijk is voor onze gezondheid en het lichaam. Mocht je een tekort hebben aan magnesium dan kan dit een aantal behoorlijk vervelende klachten opleveren, helemaal op lange termijn. 

Maar hoe weet je nou of je een tekort hebt aan dit mineraal én hoe verhelp je het tekort aan magnesium?

Belangrijke ondersteuning
Om te beginnen is magnesium nodig voor ons lichaam vanwege de aanmaak van hormonen. De mineraal helpt bij de opbouw van spieren en botten en zorgt voor het ontspanning van zenuwen en spieren. Het ondersteunt de geestelijke gezondheid, de energiestofwisseling en het is van belang bij de overdracht van zenuwprikkels. Daarnaast speelt magnesium een belangrijke rol bij de regulering van de bloeddruk, de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte.

Meest voorkomende klachten
Onderstaand zijn de meest voorkomende symptomen opgesomd bij een tekort aan magnesium:

  • Behoefte aan zoete snacks
  • Kramp in je spieren; met name in je kuit
  • Niet kunnen slapen
  • Pijnlijke gewrichten
  • Last van vermoeidheid
  • Hoge bloeddruk
  • Slap gevoel in je spieren
  • Depressieve gevoelens
  • Storingen in je hartritme
  • Migraine

Oplossing
Bij een tekort aan dit mineraal is het wijs om meer producten te eten waar voldoende magnesium in zit. Denk bijvoorbeeld aan groene groenten, makreel, avocado, gedroogde vijgen, amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten en noten. Ook zijn bij de drogist magnesiumsupplementen te koop die het tekort van magnesium kunnen aanvullen in het lichaam.

Lees ook: Voel je je slap en lusteloos? Mogelijk heb je vitamine D tekort; zó kun je dit direct verhelpen!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Gezondheidsnet | Beeld: Jose Navarro, Flickr