Oeps: dit moet je eigenlijk nóóit doen als je net wakker bent

wakker

Dit moet je nooit doen als je net wakker bent!

Wakker worden: het is voor de één appeltje-eitje, voor de ander elke ochtend weer een ware kwelling. Wij behoren helaas tot de laatste groep en vooral van de wekker worden wij diep ongelukkig. Ons eerste reflex is om weer terug onder de dekens te kruipen en de wekker kapot te gooien tegen de muur, maar helaas roept de plicht en moeten we er wel uit. 

Hoogste tijd om ons ochtendritueel eens even kritisch te bekijken, want dat kan stukken beter. Deze dingen moet je nooit doen als je net wakker bent!

Snoozen

We weten het ergens wel, maar toch doen we het elke ochtend wel een paar keer: de wekker snoozen. Nog vijf minuutjes... Snoozen is echt slecht voor je, als je wakker bent hoef je niet meteen een koprol richting de douche te maken, maar ga rechtop zitten en sluit je ogen niet weer opnieuw. Als je de snoozeknop indrukt en weer in slaap valt begin je weer aan een nieuwe slaapcyclus. Deze cyclus wordt weer doorbroken door een nieuwe wekker en zo raakt je lichaam en geest in de war.

Opgekruld in de foetushouding blijven liggen

Zoals we zeiden hoef je echt niet meteen een sprintje richting de badkamer te trekken. Je mag jezelf best even de tijd gunnen om rustig wakker te worden, maar ga op z'n minst rechtop zitten en rek je even goed uit. Volgens Harvard-psycholoog Amy Cuddy begin je met meer zelfvertrouwen aan de dag als je je even goed hebt uitgerekt. Slapen in de foetushouding is sowieso een slecht idee, want als je met je knieën tegen je borst slaapt word je vaak gestresst wakker, je hersenen geven dan een subtiel signaal aan je lichaam door dat je wordt aangevallen. Dat komt doordat je in die houding je hersenen subtiel het signaal geeft dat je wordt aangevallen.

Telefoon checken

Je kijkt op een dag al genoeg op schermen: telefoon, computer en televisie. Check 's ochtends niet direct je telefoon, ook al is de drang nog zo groot. Volgens psychologen is dit slecht voor je mentale gezondheid, doordat je direct blootgesteld wordt aan allerlei prikkels, terwijl je beter de eerste tien minuten van de dag aan jezelf kunt besteden. Rek je rustig uit en neem hier de tijd voor, zo start je de dag veel gezonder.

In het donker klaarmaken

Wij snappen het wel, je hebt nog geen zin in dat felle  licht. Daarom houd je nog even de gordijnen dicht en de lampen uit, zodat je ogen rustig kunnen wennen. Dan maar op de tast aankleden! Niet doen, het geeft een verkeerd signaal af aan je lichaam. Je  biologische klok is erg gevoelig voor licht of donker, vertelt slaapexpert Natalie tegen The Huffington Post. Jezelf aankleden in het donker geeft dus het signaal af dat het nog nacht is en zorgt ervoor dat je sloom en duf aan je dag begint. Gewoon het licht aanknallen, je wordt er veel sneller wakker van!

Lees ook: Helpt warme melk nou echt als je niet kunt slapen? Dit is het antwoord!

Dit bericht bewaren? Pin 'm op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld ter illustratie, Pxhere