Dankzij deze handige tips wordt de overgang net wat draaglijker

overgang
Zo doorsta je deze lastige periode in je leven

Voor veel vrouwen is de overgang geen pretje. Zo treedt er bij sommigen regelmatig een wisselend humeur op, hebben ze last van gewrichtspijn en kunnen zij vrijwel elke nacht uit bed drijven. Bij de een gaat het gemakkelijker dan voor de ander. Is deze levensfase voor jou een regelrechte ramp? Dan hebben we een paar tips voor je om de overgang wat draaglijker te maken.

Wanneer je in de overgang, ook wel de menopauze, bent beland zit je in de levensfase waarbij je eicellen opraken. Je gaat van de vruchtbare periode naar een onvruchtbare periode. De overgang is helaas geen feestje en het opraken van de eicellen gaat niet zonder slag of stoot. Ben jij in deze levensfase beland? Dan heb je wellicht baat bij de volgende tips.

  • Eet gezond: hoewel het zo ontzettend verleidelijk is om je kwaaltjes te verzachten door je vol te stouwen met mierzoete lekkernijen en zoute snacks, kun je dit beter laten. Gezonde voeding brengt je hormoonhuishouding namelijk enigszins in balans. Eet bovendien voldoende gezonde vetten (avocado en makreel),en probeer niet te veel suikers te eten.
  • Slaap genoeg: gun je lichaam voldoende rust en slaap minstens 7,5 of 8 uur. Je krijgt je hormoonhuishouding het beste in balans als je genoeg slaapt.
  • Sport: hoe oud of jong je bent, bewegen is altijd goed voor je. Helemaal wanneer je last hebt van stress is sporten een echte aanrader. Alle vormen van sporten of beweging zijn goed. Wanneer je goed beweegt wordt het stresshormoon adrenaline wordt afgebroken.
  • Blijf op gewicht: wanneer je in de overgang zit maakt je lichaam vaak te veel Oestrogeen aan. Als je te zwaar bent, krijg je nóg meer oestrogeen. Dit komt omdat testosteron in je vetcellen wordt omgezet in oestrogeen.
  • Ga in het zonnetje zitten: wanneer je in de zon zit, maakt je lichaam vitamine D aan. Dit is een vitamine die belangrijk is om je hormonen in balans te houden. Bovendien ontspan je door de zon en zonlicht en zuurstof zijn belangrijke voeding voor je lichaam. Vergeet niet om je in te smeren!
  • Ontspan: probeer je niet te veel zorgen te maken en zorg voor voldoende échte ontspanning. Ben je moe? Geef er gewoon aan toe en kruip vroeg onder de lakens of doe een dutje. Maak vaker tijd voor jezelf vrij om een boek te lezen of om een serie te kijken. Ga met vrienden en familie op pad om leuke dingen te doen.

Vond je dit artikel interessant? Bewaar 'm op Pinterest!

Bron: Libelle & Care for Women | Beeld ter illustratie