Werd jij vanochtend net zo moe wakker als toen je ging slapen? Dat komt hierdoor!

Word je hartstikke moe wakker? Dit kan de oorzaak zijn!

Het overkomt ons allemaal weleens; als je wakker wordt het gevoel hebben dat je totaal niet uitgerust bent. En dan heb je wel de aangewezen 7 of 8 uur geslapen, maar je wordt de hele dag niet wakker. Gapen, dikke ogen en een duf gevoel; geen prettig gevoel om de dag mee te starten. De duur van je nachtrust is natuurlijk heel belangrijk, je hebt 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. 

Maar wat ook van cruciaal belang is bij een goede nachtrust is je slaapcyclus. Je nachtrust bestaat uit ongeveer vier of vijf verschillende slaapcycli, waarbij elke cyclus ongeveer 90 minuten duurt. Erg belangrijk is dat je aan het einde van zo'n slaapcyclus opstaat, want dit zorgt ervoor dat je uitgerust wakker wordt. Als je middenin een slaapcyclus wakker wordt dan heeft dit als gevolg dat je moe, duf en zelfs chagrijnig ontwaakt.

Probeer daarom je wekker af te stemmen op de uren die je daadwerkelijk slaapt en niet op de tijd die je in bed doorbrengt, bijvoorbeeld wanneer je nog een hoofdstuk uit een boek leest. Gemiddeld duurt het een kwartier om daadwerkelijk in slaap te vallen. Wil je bijvoorbeeld stipt om 07:00 uur uitgerust en wel naast je bed staan? Dan kun je het beste om 21:46, 23:16, 00:46 of 2:16 uur je ogen dicht doen. Wil je er ’s ochtends op een andere tijd uit? Check dan deze site, die voor jou de beste tijd om te gaan slapen berekent.

Dit bericht nog een keer lezen? Pin hem dan op Pinterest!

Bron: Viva | Beeld ter illustratie