Update: ING heeft voorlopig geen directe oplossing voor gedupeerde klanten

ING

Mensen die door de fout in het rood staan, kunnen voorlopig nog niet betalen

Vanochtend werd bekend dat er iets behoorlijk fout is gegaan bij de ING. 3 miljoen pinbetalingen van ING-klanten bleken namelijk dubbel te zijn afgeschreven. De ING doet er alles aan om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen, maar er zit toch minder vaart in dan gedacht.

Het herstellen van de fout kan nog even duren.

Te weinig saldo

Vanochtend stelde de bank dat ze hoopt dat de fout zo snel hersteld kan worden. Dit zou maar zo eens uren kunnen duren, maar het blijkt dat er toch meer tijd in gaat zitten. Veel ING-klanten hebben door de dubbele afschrijvingen te weinig saldo op hun rekening staan, waardoor ze voorlopig niet kunnen betalen. De gedupeerden moeten nog even geduld hebben, want de bank heeft nog geen directe oplossing voor het probleem.

Rente betalen

Aan RTL Nieuws vertelt ING dat ze ernaar streeft het probleem vandaag nog op te lossen, zodat gedupeerden hun geld weer terug op hun rekening hebben. De bank wil ING-klanten ook geruststellen door ze op het hart te drukken dat er geen rente betaald hoeft te worden als klanten door het probleem nu in het rood staan.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

De dubbel afgeschreven bedragen zijn niet overgemaakt naar de bedrijven waar de klanten pinden. Banken maken gebruik van een betalingssysteem waarbij betalingen en overschrijvingen in groepen worden onderverdeeld. Een van de groepen is per ongeluk twee keer verwerkt, waardoor bedragen twee keer van de rekening zijn afgeschreven. Voornamelijk bedragen die op maandag zijn gepind, zijn twee keer afgeboekt.

Bron: RTL Nieuws | Beeld: ING_Betaalpas betaalautomaat door ING Nederland onder de licentie CC BY-SA 2.0

Array