Huh? ANWB stelt dat je pas met 10.000 uren ervaring goed kunt fietsen

anwb fietsen

’27 Jaar 1 uur per dag fietsen, iedere dag, en dán pas zit je volgens de ANWB veilig op de fiets’

Weet je nog, dat je leerde fietsen? Over het schoolplein of de parkeerplaats – eerst met zijwieltjes en voor je het wist zoefde je zelf al rond op je stalen ros. Hoeveel uur denk je dat dat je gekost heeft? De ANWB deelde gisteren op hun Twitter het opmerkelijke advies dat er 10.000 uren op een tweewieler nodig zijn voor je kind veilig op de fiets kan stappen.

Veilig fietsen

Leren fietsen is natuurlijk één ding. Dat je niet meer omvalt zonder zijwieltjes, betekent echter niet dat je ook veilig aan het verkeer kunt deelnemen. Hier moet je de nodige meters voor maken. Dat vond de ANWB ook, maar de organisatie was wel héél enthousiast over fietsveiligheid. Zo liet de organisatie weten dat kinderen 10.000 uur fietservaring nodig hebben. Het begon allemaal met een tweet waarin een volger opmerkte dat in een ANWB-gids dit bijzondere advies wordt gegeven. “De gemiddelde Nederlander haalt misschien 10.000 uur in een heel leven”, schreef de oplettende lezer erbij. Maar de ANWB hield voet bij stuk. “Wij zijn van mening dat voor een kind om veilig te kunnen fietsen en aan het verkeer deel te nemen, er echt 10.000 fietsuren nodig zijn. Veilig fietsen heeft te maken met ervaring en concentratie”, reageerden zij. Uh sorry, wát?

10.000 uren

Ja, je leest het goed: 10.000 uren zijn volgens de ANWB een must als het gaat om veilige verkeersdeelname. Nu zullen er ongetwijfeld enkele enthousiastelingen zijn die de 10.000 uren makkelijk halen, maar laten we eerlijk wezen: velen halen dit aantal over hun hele leven niet eens. Enkele volgers van de ANWB hebben al snel de rekenmachine erbij gepakt. “De gemiddelde fulltime werkende Nederlander werkt 1824 uur per jaar. 10.000 fietsuren staat dus gelijk aan 5,5 jaar een fulltime baan als fietser. Tegen de tijd dat het kind de 10.000 aantikt, is het al lang een volwassene. Dit is echt een knettergekke take van de ANWB”, schrijft een kritische volger. Iemand anders rekent: “27 jaar 1 uur per dag fietsen, iedere dag, zonder uitzondering, en dán pas zit je volgens de anwb veilig op de fiets. Raar statement.”

Anderen wijzen er bovendien op dat de bekende geel-blauwe wegenorganisatie zelf spoedcursussen aanbiedt om binnen 10 dagen een autorijbewijs te halen. Als er 10.000 uren nodig zijn om veilig te fietsen, hoe kan het dan dat autorijden wél zo snel veilig zou kunnen?

Oeps…

Afijn: deze 10.000 uren zijn volgens de ANWB afkomstig van de Fietsersbond. Alleen één probleem: de Fietsersbond heeft laten weten dat ‘dit cijfer geen enkele onderbouwing heeft’, schrijft Metro. Zij vermoeden dat de verwarring bij een interview met hun voormalig directeur is ontstaan. Die zou namelijk ooit op de radio hebben gezegd dat je ‘zoveel mogelijk’ moet oefenen om goed te kunnen fietsen. Maar 10.000 uren is dan wel weer héél veel. Inmiddels lijkt het erop dat de ANWB ook heeft beseft dat die 10.000 uren wel érg veel zijn. Met een grappige foto reageren ze op alle ophef. Kortom: lekker blijven fietsen, maar 10.000 uren? Daar hoef je alleen naar te streven als je een nieuwe Mathieu van der Poel wilt worden.

Lees ook: Steeds vaker ernstig letsel door fietsongelukken

Bron: Metro | Beeld: Unsplash