Belastingdienst stapt af van papieren en gaat alles digitaal regelen

Regel jij je belastingzaken al online?

De komende jaren wil de Belastingdienst dat iedereen alles digitaal kan regelen. Dit betekent dat er nog ongeveer 500 formulieren online beschikbaar moeten komen.

Belastingdienst gaat digitaal

Belastingformulieren invullen: niemand die daar echt blij van wordt. Helemaal omdat de formulieren niet altijd even makkelijk te begrijpen zijn. Vervolgens moet je ook nog met printers en postzegels aan de slag om de formulieren te verzenden. Maar dat moet dus makkelijker worden. De Belastingdienst heeft namelijk laten weten de komende jaren veel digitaal beschikbaar te maken.

Voordelen

De digitale formulieren moeten zorgen voor meer snelheid en meer gebruiksgemak. “Mocht je per ongeluk iets verkeerd invullen, dan wordt dit waar mogelijk meteen aangegeven. En ondertekenen gaat gewoon met DigiD”, vertelt Marcel Driessen, directeur Digitaal bij de dienst. Zo moeten de formulieren dus voor minder fouten zorgen. Om meteen zo veel mogelijk mensen te helpen, zijn de meest gebruikte formulieren als eerste aan de beurt. Het formulier voor eigenaren van zonnepanelen staat bijvoorbeeld al online. Binnenkort komen daar onder andere ‘Aanvraag beschikking ANBI’ en het klachtenformulier bij.

Liever papier?

Mocht je geen trek hebben in digitale formulieren, dan is er ook niks aan de hand. De papieren edities blijven gewoon beschikbaar. Hoelang het precies duurt voor alle formulieren digitaal beschikbaar zijn, durft de fiscus niet te zeggen.

Lees ook: Explosief memo in toeslagenaffaire bewust afgezwakt door betrokkenen

Bron: NU.nl | Beeld: Piqsels