Blue Monday: zó kom jij de meest deprimerende dag van het jaar door

Blue Monday

Met deze tips ga jij fluitend door de dag

Het is vandaag Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Op de derde maandag van januari liggen de feestdagen alweer ver achter ons en goede voornemens? Die zijn we alweer vergeten. Nu het buiten koud, nat en donker is, hebben we ook geen zin om dingen te ondernemen. Gelukkig hebben wij een aantal gouden tips om de dag door te komen. 

Blue Monday

Misschien hoor je het fenomeen Blue Monday nu pas voor het eerst. Waar komt het eigenlijk precies vandaan? De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht Blue Monday in 2005 doormiddel van een wetenschappelijke formule. Met deze formule beweerde hij dat de derde maandag van januari écht de meest deprimerende dag van het jaar is. Dit omdat het uitvoeren van goede voornemens voor veel mensen al is mislukt, de vakanties nog ver weg lijken en daarnaast de dagen ook nog eens kort en donker zijn. Én maandag is natuurlijk ook de eerste dag van de werkweek…

Tips

Heb je nu zin om jezelf even lekker op te vrolijken? Ga dan eens dit leuke rijtje af; na deze tips voel jij je waarschijnlijk een stuk beter.

Positieve mindset

Tip 1: heb lak aan Blue Monday. Dat deze dag de meest deprimerende zou zijn is namelijk niet wetenschappelijk bewezen. Onderzoek wijst uit dat deze maandag net zo ‘deprimerend’ is als alle andere maandagen. Geen reden dus om je te focussen op de negatieve dingen die Blue Monday met zich mee zou brengen, want dat zit simpelweg tussen onze oren.

Lees ook: Meer armoede door pandemie maar vermogens ultrarijken verdubbeld

Bron: Dingen Voor Vrouwen | Beeld: Unsplash

Goed begin

Wat wél wetenschappelijk bewezen is: sporten maakt je gelukkiger. Doordat je lichaam zich inspant komt er endorfine vrij, en daar word je vrolijk van. Ga dus even een rondje hardlopen of wandelen, dat doet wonderen.

Verwen jezelf

Liefde gaat door de maag. Trakteer jezelf op iets lekkers, bij voorkeur je favoriete chocoladereep. Bij het eten van chocola maakt je lichaam ook endorfine aan, waardoor je dus lekkerder in je vel zit. Tip: sprenkel wat chocola over je havermout en combineer dit met stukjes banaan. Goed begin van de dag!

Stel één doel voor jezelf

Stel één doel voor jezelf en focus je daarop. Dit helpt je om gemotiveerd te blijven. Door alle drukte raak je snel afgeleid. Concentreer je dus op dingen die je écht belangrijk vindt. Het behalen van die doelen is niet eens zo noodzakelijk, als je voor je gevoel maar stappen de goede kant op maakt.

Goede voornemens

Zijn jouw goede voornemens al in de soep gelopen? Geen zorgen. Eigenlijk is het achterhaald om goede voornemens alleen op 1 januari te beginnen. Je kunt net zo goed beginnen op 21 januari. Een tip om ze deze keer wel waar te maken: begin met kleine stapjes en zorg dat je niet te snel wilt, want dat maakt de kans op een terugslag alleen maar groter. Vier ieder stapje dat je dichter bij je doel brengt, heb geduld en laat je niet uit het veld slaan als het even tegenzit.

Lees ook: Oeps: zo vaak moet je een badjas eigenlijk wassen

Bron: Dingen voor Vrouwen | Beeld: Unsplash

Array