Drie maanden na onthullingen The Voice 120 meldingen bij meldpunt Mores

meldingen

Dat is fors meer dan het totaal van vorig jaar

Het is inmiddels drie maanden geleden dat BOOS het grensoverschrijdende gedrag bij The Voice of Holland aan de kaak stelde. Sindsdien zijn er bij meldpunt Mores 120 meldingen binnengekomen over grensoverschrijdend gedrag in de culturele en creatieve sector. Dat vertelde voorzitter Janke Dekker dinsdagavond in de talkshow Jinek

Meer en ernstigere meldingen

Vooral in de eerste drie dagen na de BOOS-uitzending op 20 januari werden er veel meldingen van grensoverschrijdend gedrag gedaan. In die dagen kwamen er maar liefst 97 meldingen binnen, hetzelfde aantal als over het hele jaar 2021. Niet alleen werden er meer meldingen gedaan, de delicten waren ook nog eens erger dan vorige jaren. “De afgelopen jaren was de verhouding 85-15”, legt Dekker uit. In 15 procent van de gevallen ging het om zaken die richting strafrecht zouden kunnen gaan. “In die drie dagen was de verdeling 50-50.”

Geen vervolging

Wat volgens meldpunt Mores een groot probleem is, is dat er weinig gebeurt met de aangiften die vrouwen doen bij de politie. “Van alle zedenzaken wordt 80 procent uiteindelijk geseponeerd”, weet Dekker te vertellen. “Er komen maar weinig zaken voor de rechter. Het gaat om waarheidsvinding en zolang er geen bewijs is van geweld, is het bewijzen van een zaak heel lastig.”

Niet serieus genomen

Daarnaast ziet Dekker dat vrouwen die grensoverschrijdend gedrag bij hun werkgever melden vaak niet serieus genomen worden. Zo krijgen zij reacties te horen als: heb je misschien een ongevoelige dag vandaag; ben je misschien ongesteld, of: we weten allemaal dat diegene zo is, dus ontloop hem maar een beetje, dan verliest hij vanzelf zijn interesse. Dit is shockerend, vindt de voorzitter van Mores. Bij The Voice en andere programma’s gaat het immers om een situatie waarin de werkgever wettelijk verplicht is om een veilige werkomgeving voor iedereen te creëren. “Daar kan en moet je een werkgever op aanspreken.”

Ook andere sectoren

Hoewel Mores een meldpunt is voor de culturele en creatieve sector, kwamen er in de nasleep van The Voice ook veel e-mails van mensen uit andere sectoren binnen. Zo wilden mensen uit de luchtvaart, de medische wereld en de advocatuur weten waar zij terechtkunnen met hun meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Volgens Dekker geeft dit aan dat grensoverschrijdend gedrag een enorm groot probleem is: “Dit probleem gaat echt niet alleen over de mediasector.”

Lees ook: Anouk kreeg flinke ruzie met Peter van der Vorst na The Voice-onthullingen

Bron: RTL Nieuws, NOS | Beeld: BrunoPress