Expert legt uit: dit is waarom we zo gevoelig zijn voor aanbiedingen

aanbiedingen

Ben jij ook een echte koopjesjager?

Aanbiedingen zijn soms zó verleidelijk, dat ze ons producten laten kopen die we normaal gesproken helemaal niet zouden kopen of die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Maar waarom belanden ze dan toch in je winkelmandje? Een expert geeft uitleg. 

Aanbiedingen worden steeds gekker

Natuurlijk letten we op de kleintjes omdat alles duurder wordt – en daarbij zijn aanbiedingen natuurlijk altijd mooi meegenomen. Toch is dit volgens budgetcoach Iris Newman niet de enige reden waarom we voor aanbiedingen vallen. Het gevoel dat we iets mislopen speelt ook een rol. Vooral als prijzenstunts tijdsgebonden zijn (alléén vandaag). Ook op haar eigen platform One broke girl merkt Iris de interesse in goede acties. “Sinds kort ben ik gestart met een videoserie waarin ik elke week de beste aanbiedingen deel. Deze wordt énorm goed bekeken.” Ze houdt aanbiedingen daarom goed in de gaten. “Opvallend is dat er in de supermarkt steeds heftigere stunts bijkomen, de ‘een plus een gratis’-actie zijn we nu wel gewend en daarom gooien de supermarkten nu met prijzenstunts als ‘twee plus vier gratis’. Nog even en ze komen met ‘twee plus vijf gratis'”, lacht ze.

Duitsland vs. Nederland

Dat boodschappen over de grens bij onze oosterburen vaak voordeliger zijn, is algemeen bekend. Veel mensen doen daarom ook (weleens) boodschappen in Duitsland. Maar zijn de producten daar eigenlijk wel echt goedkoper? “In Duitsland zijn de standaardprijzen van producten hetzelfde als de aanbiedingsprijs bij ons. Daarom zie je vaak dat mensen de boodschappen daar doen”, legt Iris uit. Bovendien zijn Nederlanders natuurlijk een zuinig volk. “Marketeers weten dat en daarom spelen ze daar extreem op in. Dus eigenlijk is het een beetje onze eigen schuld, al die prijzenstunts.”

Goed opletten

Hoe leuk die aanbiedingen ook zijn, toch moeten we ons niet altijd blindstaren op koopjes. Voor vaatwastabletten of andere huishoudelijke artikelen moet je volgens Iris namelijk niet in de supermarkt zijn. Daar ligt de basisprijs van deze producten vaak al zo hoog, dat het zelfs met een aanbieding bijna geen echt goede deal kan zijn. Goed opletten, dus! Desondanks denkt Iris dat onze liefde voor aanbiedingen niet snel zal veranderen. En dat is misschien maar goed ook, vindt de budgetcoach. “Want het kan je ongelooflijk veel geld schelen!”

Lees ook: Geld besparen op boodschappen? Pak dan een winkelwagen!

Bron: Margriet | Beeld: Pexels