Gezondheidsfondsen samen tegen roken met ‘Doei tabaksindustrie’ campagne

campagne

Uit onderzoek blijkt dat jongeren vaak niet doorhebben dat ze verleidt worden door de tabaksindustrie

Jarenlang wordt er gestreefd naar een rookvrije generatie, maar met de komst van de (nu) razend populaire vapes en e-sigaretten onder jongeren, wordt de kijk op een rookvrije generatie steeds kleiner. Dit zou komen doordat de tabaksindustrie jongeren probeert te verleiden volgens de antirooklobby. 

Verschillende gezondheidsfondsen als KWF, het Longfonds en de Hartstichting maken zich door deze recente ontwikkelingen grote zorgen en starten daarom samen aan een nieuwe campagne genaamd ‘Doei tabaksindustrie’.

Nieuwe producten

Doordat de tabaksindustrie steeds meer nieuwe producten – denk aan smaakjes – blijft ontwikkelen, en influencers e-sigaretten en vapes promoten op social media, blijft roken aantrekkelijk voor jongeren. En dat is nou net niet de bedoeling van het idee van een rookvrije generatie.

Doei tabaksindustrie

‘Doei tabaksindustrie’ is een campagne wat bedoeld is voor jongeren die hen bewust maakt dat de tabaksindustrie geen plek meer kan en mag hebben in de samenleving. Gelukkig is er al een grote beweging aan de gang onder jongeren, aangezien er volgens een onderzoek naar voren is gekomen dat een merendeel van de jongeren al helemaal klaar is met de tabaksindustrie.

Toch betekent dat niet dat ze helemaal niks meer roken. Vapes en e-sigaretten worden namelijk door deze industrie als een ‘gezondere optie’ genoemd. Hierdoor kiezen jongeren dus sneller voor vapes en e-sigaretten dan voor een pakje sigaretten. En dat terwijl ook dit alternatief helemaal niet gezond voor je is.

Verleiding

Jammer genoeg blijkt uit het onderzoek dat de jongeren nog niet helemaal doorhebben dat de tabaksindustrie hen verleidt om voor deze alternatieven te kiezen. Volgens Carla van Gils, directeur van het Koningin Wilhelmina Fonds (KWF), zijn de jongeren van nu een ‘slachtoffer’ van de tabaksindustrie, omdat ze niet bewust zijn van de verleiding.

“Deze industrie doet er alles aan om kinderen te laten beginnen met roken. Bijvoorbeeld door producten te ontwikkelen zoals e-sigaretten/vapes met aantrekkelijke smaakjes. Met het platform Doei Tabaksindustrie willen we de misstanden van de tabaksindustrie onder de aandacht brengen en een beweging creëren voor iedereen die strijdt voor een maatschappij zonder tabaksindustrie.”

Lees ook: Komt Ranking The Stars terug mét Paul de Leeuw?

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Unsplash, E-liquids UK