Grote klap voor Schiphol: 77 miljoen euro verlies door personeelstekort

Schiphol

‘We hebben nog nooit zoveel reizigers en luchtvaartmaatschappijen teleurgesteld als in 2022’

Het personeelstekort heeft Schiphol genekt. Door het aanhoudende personeelstekort heeft het bedrijf namelijk een groot verlies gedraaid. En dat terwijl het aantal reizigers ten opzichte van het jaar daarvoor is verdubbeld. Toch was er alsnog een tekort van 77 miljoen euro, zo meldt Schiphol vrijdag.

Tekort

Door een tekort aan onder meer beveiligers moest Schiphol verschillende luchtvaartmaatschappijen vragen het aantal reizigers per vlucht een stuk in te korten. En dat ook nog eens tijdens het enorm drukke zomerseizoen. En hoewel de luchthavenbeheerder alles op alles zette voor de reizigers, bleken ze de grote drukte op Schiphol niet aan te kunnen. Het probleem was zelfs zo erg dat het doortrok tot het najaar.

Slecht hoofdstuk

“Nooit eerder in de geschiedenis van Schiphol hebben we zoveel reizigers en luchtvaartmaatschappijen teleurgesteld als in 2022”, aldus topman Ruud Sondag. Hij denkt dat 2022 het jaar wordt die de geschiedenisboeken in zal gaan als ‘slecht hoofdstuk’.

Toch zitten ze niet stil bij Schiphol. Om de problemen op te lossen, heeft de luchtvaartbeheerder zo’n 120 miljoen euro vrijgemaakt. Hierdoor hoopt de luchthaven meer personeel binnen te kunnen halen.

Factoren

Helaas weet Schiphol nog niet hoe het herstel zich dit jaar gaat doorzetten. Zo hebben een aantal factoren hier een grote invloed op. Denk aan de pandemie: hoe ontwikkelt die zich dit jaar? Daarnaast speelt het op de middellange termijn ook nog mee dat het kabinet de luchthaven een beperking wil opleggen van het aantal vliegbewegingen. Nu zijn dat er nog een half miljoen, maar in 2024 willen ze dit aantal inkorten tot 440.000.

Lees ook: Actiedag Giro555 levert bijna 89 miljoen euro op voor Turkije en Syrië

Bron: NU.nl | Beeld: iStock