Grote steden willen handhaving met eigen politie en flitspalen

AI-camera boete

Mobiliteitswethouders in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag hebben aan de alarmbel getrokken

De grote steden willen zelf controle over de handhaving op gemeentelijke wegen. Volgens de gemeenten doet justitie op het moment te weinig om hardrijders en bestuurders onder invloed af te remmen.

Justitie doet niet genoeg

De grote steden vinden dat het tijd is voor actie. Ze zijn van mening dat Justitie niet genoeg doet om te controleren op hardrijders en bestuurders onder invloed, en willen het heft in eigen handen nemen. Daarvoor willen ze super-BOA’s en eigen flitspalen gaan gebruiken. Op dit moment is het Parket Ventrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) landelijk verantwoordelijk voor de handhaving van de verkeersregels. CVOM bepaalt bijvoorbeeld de regelmaat en locaties waarop trajectcontroles worden gedaan. Dit gebeurt dan op verzoek van wegbeheerders zoals provincies en gemeenten.

Stijgende cijfers

Sinds de afgelopen jaren neemt het aantal ongevallen en doden in het verkeer weer toe. Wethouder van Rotterdam Vincent Karremans vind dat het de verkeerde kant op gaat met de cijfers. “Die zijn weer slechter dan het jaar ervoor. Achter deze cijfers schuilt zoveel intens verdriet, je wordt er als lokale bestuurder ijskoud van. Met alleen wegaanpassingen en campagnes redden we het niet”, zegt Karremans.

Super-BOA’s

Daarom willen gemeenten het probleem zelf aanpakken door onder andere super-BOA’s aan te stellen. Op dit moment zijn deze buitengewone opsporingsambtenaren maar bevoegd om een aantal taken uit te voeren. Karremans wil de verantwoordelijkheden van de BOA’s uitbreiden met taken zoals het uitvoeren van snelheidscontroles met laserguns, alcoholcontroles op wegen en fietspaden en bekeuren op kentekens. Met deze toevoegingen aan het takenpakket zijn de super-BOA’s eigenlijk een volwaardige politieagent.

Naast de super-BOA’s willen de gemeenten eigen flitspalen gaan plaatsen om te hard rijden tegen te gaan. Dit zou vooral op wegen zijn waar drempels niet ideaal zijn voor de verkeerssituatie, zoals bijvoorbeeld 30 kilometer-zones.

Verantwoordelijkheid

Volgens het CVOM is de extra handhaving niet nodig voor het terugdringen van hardrijders en bestuurders onder invloed. De politie zet steeds vaker flexflitsers in waardoor overtreders verrast worden. Dit aantal zal worden verhoogd van 35 naar 125 exemplaren. Daarnaast zijn zij van mening dat gemeenten zelf nog meer aanpassingen kunnen doen om de aantallen onder controle te krijgen. Om de bevoegdheden van BOA’s uit te breiden is een wetswijziging nodig, iets waar Justitie nog niet om staat te springen. Vooralsnog ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeenten om hun wegen aan te passen, en zal er nog weinig veranderen.

Lees ook: Politie pleit voor landelijk vuurwerkverbod

Bron: Autobahn, NRC, RTL Nieuws|Beeld: Pexels