Heftige plaatjes op vlees om verkoop te verminderen? ‘Werkt bij roken ook niet’

Uit onderzoek van Radar blijkt dit idee weinig nut te hebben…

Meerdere dierenorganisaties willen graag schokkende beelden en teksten op vleesverpakkingen in de supermarkt laten printen. Het idee hierachter is natuurlijk dat het mensen afschrikt om vlees te kopen, net als bij sigarettenpakjes. Maar hoe effectief zou dit idee zijn? 

Beter Leven-keurmerk

Momenteel bevatten alle vleesverpakkingen het Beter Leven-keurmerk (BLK), om aan te geven hoe diervriendelijk het product is. Maar volgens zes bekende dierenwelzijnsorganisaties misleidt dit keurmerk de consument, en kan het in de huidige vorm écht niet verder. “Haal dat keurmerk gewoon weg, en werk met verplichte schokkende teksten en plaatjes op verpakkingen, zoals op pakjes sigaretten”, liet de voorzitter van de Faunabescherming weten aan het AD.

Hoewel verschillende instanties pleiten wel voor de invoering van deze plaatjes, is nog maar de vraag of dit idee er echt gaan komen. Maar voor daar meer duidelijkheid over is, deed consumentenplatform Radar alvast een onderzoek: wat vinden consumenten hier eigenlijk van?

Onderzoek Radar

Radar stelde aan consumenten door heel Nederland de vraag: ‘Zou jij door zulke plaatjes en teksten minder vlees kopen in de supermarkt?’ Er kwamen in totaal 4.285 reacties op de poll, en wat blijkt? Een verre meerderheid van 75% verwacht niet dat ze minder vlees zouden gaan kopen. Slechts 17% zou dit wél doen en 8% weet het niet.

Zelf weten wat je koopt

Het probleem is vooral dat mensen denken dat zulke plaatjes in algemene zin niet werken. Zo laat een deelnemer weten: “Deze plaatjes ontmoedigen mij niet echt. Ik weet hoe onsmakelijk de vleesindustrie eruit ziet en dit heeft mij nog nooit weerhouden om vlees te kopen.” Een ander vertelt: “Net als dat de meeste rokers niet ontmoedigd raken van plaatjes op hun pakje sigaretten, zou ik niet onder de indruk zijn. De meeste mensen weten dit al en zullen hier niet snel door stoppen.”

Bovendien vinden veel mensen het idee vooral ‘betuttelend’. “Wil zelf weten wat ik koop en wil me niets op laten dringen door belangenorganisaties”, schrijft iemand. “Als ik ergens een hekel aan heb is het aan dit soort betutteling.”

Prijs belangrijker

Dat mensen niet afgeschrikt worden van heftige plaatjes op, heeft er lang niet altijd mee te maken dat ze niks geven om dierenwelzijn. Sommige mensen geven aan dat het voor hen simpelweg niet betaalbaar is om voor een andere optie te gaan. “Helaas hebben mensen met lagere inkomens niet altijd keuze tussen producten vanwege de prijzen”, laat een respondent weten. “Diervriendelijk vlees valt vaak in een hogere prijsklasse. Ik ben overtuigd dat mensen overwegend meer diervriendelijk vlees gaan kopen, zodra dit even betaalbaar (of zelfs goedkoper) wordt als niet-diervriendelijk vlees.”

Lees ook: Stoppen met koffie drinken? Dit gebeurt er met je lichaam

Bron: Radar, AD | Beeld: Adobe Stock