ITV gaat na ruim 1 jaar na het Voice-schandaal praten met advocaat van slachtoffers

The Voice of Holland

Volgens Diekstra is dit een ‘cruciale stap’ voor gerechtigheid

Anderhalf jaar na de schandalen rondom The Voice of Holland, gaat Sebas Diekstra – advocaat van de slachtoffers – praten met het Britse moederbedrijf ITV. Tijdens dit gesprek zal Diekstra praten over de verantwoordelijkheid die ITV had en de manier waarop het bedrijf gehandeld heeft met de meldingen die er door de jaren heen zijn gemaakt. 

Gesprek met ITV

De cliënten van Diekstra hebben laten weten dat ze zich ‘volledig in de steek gelaten voelen’ door ITV. Hierdoor eisen de slachtoffers van het schandaal dat het Nederlandse managementteam van ITV moet vertrekken. Zo laat hij weten dat sommige slachtoffers de publiekelijke excuses niet genoeg vinden. Door het gesprek aan te gaan hoopt Diekstra dan ook op antwoorden en ziet hij dit als een ‘cruciale stap’ voor gerechtigheid. Daarnaast hoopt hij dat hij ITV kan aansporen tot ‘substantiële en blijvende veranderingen’ in de aanpak van meldingen over misbruik en wangedrag.

Lastig

Volgens Diekstra is dit het eerste gesprek met het Britse moederbedrijf nadat het schandaal naar buiten kwam. Zo vertelde hij in april dat het bedrijf niet leek te willen voldoen aan de eisen die hij aan het gesprek had gesteld.

Onthullende BOOS-aflevering

Op 20 januari 2022 kwam BOOS met een onthullende uitzending rondom de misstanden bij The Voice of Holland. RTL 4 besloot toen om het programma per direct van de buis te halen. Daarnaast kondigde de zender, samen met de producent, aan dat er een onafhankelijk onderzoek werd gestart naar de gebeurtenissen.

Lees ook: Na misstanden The Voice twijfelde Martijn Krabbé aan álles

Bron: NU | Beeld: The Voice of Holland