Kabinet gaat influencers inzetten om voordelen rekeningrijden te delen

rekeningrijden

Zo willen ze het weinig populaire rekeningrijden aanprijzen

Om het weinig populaire rekeningrijden aan te prijzen en fraude te voorkomen, komt het kabinet nu met een nieuw plan. Ze willen namelijk influencers gaan inzetten. Wellicht zie jij je favoriete YouTuber of TikTokker binnenkort dus wel een goed woordje doen voor het kabinet. 

Rekeningrijden

Het kabinet werkt op dit moment nog altijd krampachtig aan het langverwachte plan voor rekeningrijden. In plaats van maandelijks of per kwartaal wegenbelasting afdragen zul je vanaf 2030 gaan betalen naar gebruik. Vooralsnog lijkt het erop dat je 7 tot 8 cent per kilometer kwijt zult zijn binnen het nieuwe systeem.

In theorie werkt het concept uiteraard perfect, maar in de praktijk zijn er nog de nodige struikelblokken. De problemen rond de registratie van de kilometers – ook die gereden in het buitenland – zou namelijk voor een onrechtvaardigheidsgevoel kunnen gaan zorgen.

Het principe van wegenbelasting vraagt er immers om dat het geld gebruikt wordt voor het onderhoud van het Nederlandse wegennet. Betalen voor een ritje over de Franse Route du Soleil – waar je ook al tol betaalt – voelt bijvoorbeeld niet bepaald eerlijk.

Grote zorgen

Naast de rechtvaardigheid van het systeem staat ook het thema privacy ter discussie. Het kabinet heeft op dit moment in de planning dat de kilometerheffing gebaseerd zal worden op de kilometerstand die bij de garage bij de APK-keuring opgeschreven wordt. Het feit dat nieuwe auto’s en zeer oude auto’s niet gekeurd hoeven te worden, en auto’s van 30 tot 50 jaar oud één keer per twee jaar aan de beurt zijn maakt dat plan echter onhoudbaar.

Het enige praktische alternatief is het plaatsen van een zender die de kilometerstand live bijhoudt. De gemiddelde Nederlander heeft er echter geen zin in om mogelijk getraceerd te worden door de overheid. Niet alleen vanwege de mogelijke privacyschending, maar ook puur uit principe.

Social media

In een poging de zorgen van de burger weg te nemen en de kans op fraude en ongehoorzaamheid te verkleinen heeft het kabinet een opvallende maatregel bedacht. Naast het standaard ontmoedigingsbeleid met anonieme tiplijnen, hoge boetes en extra controles wil de overheid namelijk op de Nederlander inspelen met de inzet van social media influencers, aldus RTL Nieuws.

YouTubers, TikTokers en Instagrammers zullen ingezet worden om de voordelen van en de bedoelingen achter rekeningrijden haarfijn uit te leggen. Daarbij zullen de woorden ‘eerlijkheid’, ‘saamhorigheid’ en ‘duurzaamheid’ natuurlijk veelvuldig in voorbijkomen.

Het hippe idee heeft ondanks de populariteit van social media geen onbeperkt bereik. Grote delen van de bevolking – met name ouderen – hebben namelijk een stuk minder met social media. De kinderen van die mensen kunnen de boodschap echter alsnog overbrengen. Een concreet plan voor de inzet van de influencers is er echter nog niet. Pas na de zomer zal het kabinet de plannen rond rekeningrijden echt op papier zetten.

Lees ook: Aha! Zo blijft je auto koel in de zomer

Bron: Autobahn | Beeld: Pexels