Nederlanders hebben ruim op tijd inkopen gedaan voor Sinterklaas

Dit heeft mogelijk met Black Friday te maken

Nederlanders waren er op tijd bij met de Sinterklaasinkopen van dit jaar. De hoge kortingen van Black Friday hebben er vermoedelijk voor gezorgd dat we allemaal wat eerder de stad in gingen of het web afzochten. 

Drukste dag

Volgens Betaalvereniging Nederland worden de meeste sinterklaasinkopen normaal gesproken op de zaterdag voor pakjesavond of op 5 december zelf gedaan. Nu was afgelopen zaterdag misschien wel de drukste dag van afgelopen week, maar het was lang niet zo druk als de zaterdag na Black Friday.

Black friday

Dit uit Amerika overgewaaide koopjesfestijn zorgt voor hoge kortingen en aanbiedingen. Niet zo gek dus dat het aantal betalingen met betaalkaarten tijdens Black Friday hoger lag dan afgelopen week. Het aantal betalingen met pinpas of creditcard in Nederlandse winkels lag afgelopen zaterdag namelijk op 20,3 miljoen keer. Het ging om een totaalbedrag van 577 miljoen euro. Een week eerder, het weekend na Black Friday, ging het om 21,4 miljoen betalingen met pinpas of creditcard. Toen was het totaalbedrag 635 miljoen euro.

Het WK

De vraag of de wedstrijd van het Nederlandse elftal van afgelopen zaterdag nog invloed heeft gehad op het koopgedrag van Nederlanders, is volgens de Betaalvereniging lastig te zeggen. De cijfers van betalingen worden namelijk niet per uur gemeten. De drukte aan de kassa kan wel worden gemeten en daar kwam uit dat het rond 14:15 uur het drukste was. De wedstrijd van Nederland tegen de Verenigde Staten was zaterdag om 16:00 uur.

 

Zie ook: ‘De Consumentenbond adviseert: laat je tijdens Black Friday niet misleiden’ 

Bron: NU.nl | Beeld: Pexels, Andrea Piacquadio