Nederlanders hebben tijdens corona meer online aankopen gedaan

Online winkelen is door corona nog populairder geworden

Door het sluiten van niet-essentiële winkels hebben we massaal online aankopen gedaan. Dit meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org. In de eerste drie maanden gaf de Nederlandse consument ruim een kwart meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal mensen die voor het eerst iets online heeft gekocht, is flink gestegen.

Veel online shoppers

In totaal komt het online shoppers uit op 13,1 miljoen. Door de groep online shoppers werd er een flink aantal aankopen gedaan, namelijk 91,6 miljoen. Dat is een toename van 31 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2020. Die periode viel voor een groot deel in de periode voordat het coronavirus Nederland had bereikt.

Blijvend patroon

Volgens Thuiswinkel.org is dit een blijvend patroon: “Het beeld dat we zien over het eerste kwartaal is natuurlijk vertekend door de lockdown. Maar een groot deel van de mensen die nu online winkelen hebben ontdekt, zullen dat waarschijnlijk ook in de toekomst blijven doen.”

Meer uitgeven

Naast dat we meer online aankopen deden, gaven we ook meer uit. De Nederlandse consument gaf gemiddeld 584 uit aan spullen. In totaal werd er 7,7 miljard euro uitgegeven aan internetaankopen. Dat is ruim een kwart meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, werd per persoon zeven keer iets besteld. “Waarmee het gemiddelde bedrag dat per keer werd uitgegeven uitkwam op 83,68 euro.”

Boodschappen bestellen

Tijdens het online winkels gaven we vooral geld uit aan spullen voor in en om het huis, zoals meubels en elektronica en speelgoed. Ook boodschappen bestellen was erg in trek, en werd door 9 procent van de Nederlanders gedaan.

Lees ook: Let op: contant geld pinnen gaat mogelijk geld kosten

Bron: Nu.nl | Beeld: Pixabay