Online winkels krijgen te maken met strengere regels, deelt ACM

online winkels

Heb jij online weleens een miskoop gedaan?

Wanneer je door de winkelstraat loopt, kun je al snel beoordelen of een winkel er betrouwbaar uitziet of niet. Maar online is dat soms een stuk lastiger. De Autoriteit Consument & Markt kondigt nu aan dat online verkopers zich aan strengere regels moeten houden. Hiermee moeten consumenten ook online beter beschermd zijn tegen malafide verkopers.

Online winkels

Het is je vast wel eens gebeurd: je ziet een advertentie voor een leuk shirtje of een grappig accessoire, en in een opwelling besluit je deze te kopen. Dat je nog nooit van de webwinkel hebt gehoord, neem je dan maar even voor lief. Maar vervolgens ontvang je thuis een product dat kwalitatief gewoon niet in orde is – of erger nog: je kunt naar je bestelling fluiten. En ondertussen is die webwinkel niet te bereiken. Als het aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ligt, moet dit verleden tijd worden. Zo komen er strengere regels voor online verkopers.

Nep-reviews

De ACM komt onder meer met een verbod op nep-reviews. Zo moet je als klant erop kunnen vertrouwen dat de recensies die je leest ook echt van andere klanten zijn. Ook moeten die klanten natuurlijk echt ervaring hebben met het product waarover zij schrijven.  Het plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten is hoe dan ook verboden. Of het dan gaat om neppe reviews, likes, views of volgers – daar maakt de ACM geen onderscheid in.

Informatie

Ook moeten online marktplaatsen en winkels duidelijker zijn over degene met wie consumenten zaken doen. Consumenten moeten deze informatie al hebben vóór zij tot een aankoop overgaan. Hierbij moet het ook duidelijker zijn onder welke voorwaarden de verkoper zakendoet.

Ten slotte geldt dat nog vóór de aankoop duidelijk moet zijn hoe een klant de verkoper kan bereiken. Deze informatie moet duidelijk te begrijpen zijn en op een ’toegankelijke plek’ staan, aldus de AMC. Mocht er dan tóch iets misgaan met je aankoop, dan kun je hoe dan ook de verkoper nog bereiken.

Lees ook: In je (online) winkelmandje: 3 feitjes over kortingen

Bron: NU.nl | Beeld: Unsplash, Rupixen