PostNL heeft grens bereikt: ‘Kunnen alle online bestellingen niet meer aan’

PostNL-bezorgers kunnen de 1,7 miljoen pakketjes nog maar net aan

Sinds de coronacrisis wordt er meer besteld dan ooit. Vooral doordat de winkels nu gesloten zijn, en met de feestdagen in het vooruitzicht zijn mensen massaal aan het online shoppen geslagen. Ondanks de dubbele capaciteit dit jaar heeft PostNL zijn grens bereikt. 

Maximale capaciteit

Dit jaar heeft PostNL zijn capaciteit naar bijna het dubbele opgeschaald, zo vertelt Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten, aan NOS. “Extra auto’s, extra mensen, extra vrachtwagens. Passen en meten. Maar”, zo waarschuwt ze, “nu zitten de sorteercentra gewoon vol. We draaien op volle toeren. Er kunnen niet meer pakjes doorheen.” Dagelijks gaan er zo’n 1,7 miljoen pakketjes door de sorteercentra van PostNL. “Mensen bestellen massaal online en denken dat dat allemaal bezorgd kan worden, maar op dit moment zitten wij aan onze maximale capaciteit.”

Bezorgers zijn op

De PostNL-bezorgers draaien op volle toeren. “Sommige mensen werken echt van vroeg tot laat. Iedereen haalt het wel, maar het is echt op de kantjes af. Voor mij ongekend”, vertelt een bezorger. “Mijn collega’s die meestal erg rustig zijn, zitten nu enorm in de stress. We zijn onze haren aan het verliezen.” Zijn bus is dan ook tot aan de nok toe gevuld met pakketten. “Meer kan er niet bij. Misschien met snelbinders op het dak. Of ik moet een aanhangwagen huren”, grapt hij.

Retourtjes

Om alle pakketjes tóch af te kunnen leveren, heeft PostNL enkele maatregelen doorgevoerd. Zo hebben zij extra afhaallocaties opgezet waar mensen hun pakketje kunnen laten bezorgen of afhalen als ze ‘m thuis hebben gemist. Daarnaast vraagt PostNL om nog even te wachten met het opsturen van je retouren, in ieder geval tot en met 7 januari 2021. Dan is de topdrukte naar verwachting voorbij.

Lees ook: Zo gaat de kersttoespraak van de koning er dit jaar uitzien

Bron: NOS | Beeld: Untitled door Franklin Heijnen onder de licentie CC BY-SA 2.0