Prijs van producten van Albert Heijn stijgen mee door staking

Albert Heijn

De loonsverhoging wordt doorgerekend in de prijzen

De stakingen bij Albert Heijn veroorzaakten veel lege schappen in de supermarkt. Voor medewerkers van de distributiecentra is er inmiddels goed nieuws, maar voor ons als consument iets minder. De loonsverhoging ga je namelijk voelen in je portemonnee.

Duurdere boodschappen

De schappen zijn inmiddels weer vol want de Albert Heijn en de vakbonden hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao. De distributiemedewerkers krijgen namelijk een loonsverhoging van 10 procent. De supermarktketen rekent de loonsverhoging door in de prijzen van hun producten. Dit betekent dat jouw boodschappen een beetje duurder worden. “In de supermarktwereld is het gebruikelijk dat alle kostenverhogingen doorberekend worden in de prijzen”, legt supermarktdeskundige Erik Hemmes aan Radar uit. “Supermarkten willen namelijk niet inleveren op hun winstgevendheid.”

0.3 tot 1 procent

Om erachter te komen hoe veel duurder de boodschappen hierdoor worden, is het belangrijk om te kijken naar het totaalplaatje. “De loonkosten van een supermarkt, inclusief hoofdkantoor, zijn zo’n 12 procent”, legt Hemmes uit. “Ongeveer 3 procent hiervan gaat naar de distributiemedewerkers.” Dit betekent dus eigenlijk dat als jij voor 100 euro boodschappen doet, drie euro naar de distributiemedewerkers gaat. Hemmes voorspelt dat de prijzen met 0,3 tot 1 procent zullen toenemen, afhankelijk van de loonsverhoging.

Lees ook: Met deze decoratie tip scoor je punten op Moederdag

Bron: Kookfans | Beeld: NL Beeld/ Brunopress