Schiphol heeft moeite met het vinden van nieuw personeel

personeel

Het is makkelijker gezegd dan gedaan

De laatste weken zijn de wachtrijen op luchthaven Schiphol enorm. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het flinke personeelstekort waar Schiphol mee kampt. Hoewel er inmiddels honderden nieuwe medewerkers zijn aangenomen, staan er nog duizenden vacatures open. Het personeel maakt zich dan ook zorgen over de zomervakantie.

Grote groep mensen aangenomen

Het is de laatste tijd normaal dat je op Schiphol uren in de rij staat voor de beveiliging en het ophalen van je koffer. Er wordt nog altijd druk naar nieuw personeel voor de luchthaven gezocht, zodat de wachtrijen een stuk korter worden. In juni werd er bij Schiphol zelfs een banenmarkt gehouden om nieuwe mensen te werven. Volgens Jeannette Hamster, de woordvoerder van Schiphol, heeft dat al succes gehad. Er waren 900 belangstellenden, van wie er inmiddels 200 zijn aangenomen. Ze werken als grondstewardess, schoonmaker, beveiliger, bagageafhandelaar of winkelbediende.

Met name bij de beveiligers en bagageafhandelaars is het tekort onhandig, aldus Hamster. Missen passagiers hun vlucht omdat ze lang moesten wachten op de beveiliging, dan moeten al hun koffers uit het vliegtuig gehaald worden (vanwege de veiligheid). Dat zorgt ervoor dat het drukker wordt bij de bagageafdeling, wat nog weer extra vertraging van vluchten kan opleveren.

Verschil van duizenden

De zoektocht naar nieuw personeel gaat nog altijd door. Hamster kan niet zeggen hoeveel vacatures er nog openstaan, alleen dat het er veel zijn. “Als je kijkt naar het totaal aantal werknemers op Schiphol vóór corona en nu, dan heb je het nog steeds over een verschil van enkele duizenden. Per beroepsgroep honderd hier, honderd daar.” Ook Aviapartner, dat onder andere de schoonmaak van vliegtuigen doet, is nog druk op zoek naar nieuwe mensen. “We hebben twintig mensen in dienst genomen, in verschillende functies. We zijn er nog lang niet”, aldus HR-directeur Huibert De Potter.

Groot nadeel

Tijdens de zoektocht stuiten de bedrijven op een groot probleem. Omdat veel geïnteresseerden uit verschillende banen kunnen kiezen, komen ze niet altijd opdagen voor een gesprek. “Slechts een derde. Sommigen hebben vijf gesprekken, ze kijken waar ze het eerst kunnen beginnen”, aldus De Potter. Ook worden er veel vergelijkingen tussen salarissen getrokken. Mensen willen alleen voor de luchthaven werken als er een forse loonstrook tegenover staat, anders gaan ze op zoek naar een andere optie.

Tot slot is het voor Schiphol nadelig dat iedereen die achter de douane werkt een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) moet hebben. Ook als je vliegtuigen schoonmaakt, heb je dus zo’n verklaring nodig. Het onderzoek dat de AIVD daarvoor doet, kan een paar weken in beslag nemen. Die tijd krijgt men echter niet betaald. Mensen moeten dus echt bewust voor Schiphol als nieuwe werkgever kiezen.

Lees ook: Schiphol en KLM doen oproep aan reizigers: ‘Neem morgen de trein naar het vliegveld’

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Unsplash, Ben Koorengevel