Steeds meer klachten over verdwenen ‘niet-thuis’ briefjes van PostNL

PostNL

De afgelopen maanden kwamen er maar liefst 5049 klachten binnen over PostNL

Je kent het wel: je bestelt iets, maar de bezorger staat nét voor jouw deur als je er niet bent. Normaliter krijg je dan een ‘niet-thuis’ briefje in de bus. En hoewel dit een prima reminder was om te laten weten dat je pakketje bij een PostNL-punt op je ligt te wachten, heeft PostNL dit fysieke briefje vervangen door een digitale variant. En daar gaat het echter steeds vaker mis.

Klachten

Sinds juli kwamen er maar liefst 80 klachten over PostNL binnen, waarbij het een op de acht keer ging over het verdwenen niet-thuis briefje en het vermist raken van pakketten. “Op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, kwamen de afgelopen maanden 5049 klachten binnen over PostNL”, laat de Consumentenbond weten. Maar niet alleen op het klachtenforum spraken mensen zich uit over PostNL. Ook op sociale media klagen veel mensen.

Uitzondering

Toch is er een bepaalde uitzondering waarbij pakketbezorgers nog wel zo’n oud vertrouwd briefje in de bus gooien. En nee, daarmee bedoelen we niet dat jij een van de gelukkigen kunt zijn die nog zo’n briefje krijgt als je bijvoorbeeld nieuwe kleding hebt gekocht. Meestal worden de briefjes namelijk nog wel eens door de brievenbus gedaan als je bijvoorbeeld officiële stukken toegestuurd krijgt van een notaris, bij medische post of bij een cadeau. Maar ook daar is een ‘maar’. Je moet bij medische post en bij een cadeau namelijk als verzender wel aangeven dat het daarom gaat.

Misverstanden

Ook als je een consument bent die naar een andere consument iets stuurt én pakketten die vanaf een PostNL-pakketpunt zijn verstuurd, hoor je zo’n briefje te krijgen. Toch gaat het hier de laatste tijd vaak nog mis. Het bleek namelijk dat een heleboel pakketten weer zijn teruggestuurd nadat ze een week op het pakketpunt lagen omdat ontvangers geen idee hadden dat het daar lag te wachten op hun. En niet alleen in het binnenland gaat het vaak mis, ook bij pakketten vanuit het buitenland (denk aan eBay of AliExpress) waarbij je geen inklaringskosten hoeft te betalen, gaat het mis.

Lees ook: André Hazes werkt aan nieuw album: ‘Het is een risico’

Bron: RTL Nieuws | Beeld: iStock