Supermarkten maken vaak fouten in de prijs bij aanbiedingen

prijs

Vooral Albert Heijn en Jumbo maken vaak fouten

De Consumentenbond meldt vrijdag dat verschillende supermarkten steeds vaker de fout ingaan met de prijzen van aanbiedingen. Het blijkt dat de prijs aan de kassa vaak niet overeenkomt met de prijs die in de winkel staat aangegeven, en dat kan vaak nadelig uitpakken voor de consument.

Onderzoek

De Consumentenbond nam in totaal vijf supermarktketens onder de loep: Lidl, Jumbo, Albert Heijn, PLUS en ALDI. Hier onderzochten ze in drie vestigingen van elke keten negentig aanbiedingen. En wat er uit het onderzoek kwam was niet mals, want vooral bij de Albert Heijn en de Jumbo blijkt dat het niet altijd even goed gaat met deze prijzen.

Jumbo en Albert Heijn

Bij de Jumbo zaten er van de 90 aanbiedingen, 31 aanbiedingen tussen waar een verschil zat tussen de kassa- en winkelprijs. Uit het onderzoek kwam naar voren dat dit verschil veelal in het nadeel van de klant was. Dit was hetzelfde geval bij de Albert Heijn, want ook daar ging het mis. Bij 22 van de 90 aanbiedingen was de prijs bij de kassa ook anders dan in de winkel.

Bij de overige supermarkten kwamen er minder vaak verschillen tussen de kassa en de winkel naar voren. De kassaprijs was hier ook vaak lager dan de winkelprijs, waardoor de klant dus vaak goedkoper uit was.

Dit gaan ze ertegen doen

Supermarktketen Albert Heijn belooft hier wat aan te gaan doen. Zo gebruiken ze steeds vaker digitale schapkaartjes, wat de fouten in de prijs moet voorkomen. Ook laat Albert Heijn weten dat ze extra controles gaan uitvoeren in de winkel en gaan ze mystery shoppers inzetten om zo te checken of alles goed gaat met de prijzen.

Net als Albert Heijn gaat Jumbo ook z’n best doen om alles weer op de rit te krijgen. Zo gaan ook zij gebruik maken van digitale schapkaartjes. Daarnaast gaat winkelpersoneel regelmatig de prijzen nalopen en starten ze een eigen onderzoek.

Lees ook: Woninginbraken voor het eerst in jaren gestegen

Bron: NU | Beeld: Pexels