Vaccinatie-afspraak maken? Je kunt dan blijkbaar beter het callcenter bellen

coronavaccin

Online een afspraak maken resulteert er nog weleens in dat je niet in de buurt terechtkunt 

Wil jij graag de coronaprik hebben en krijg je de uitnodiging eindelijk op de deurmat? Dan heb je twee opties: de afspraak online maken of met het callcenter bellen. En blijkbaar kun je het beste voor het laatste gaan.

Priklocatie

Een coronavaccin wil je het liefst zo dicht mogelijk bij huis krijgen. In Dordrecht wonen, maar naar Den Haag moeten voor een prik is zeker niet ideaal. Toch gebeurt het momenteel dat mensen die online een afspraak maken, niet in de buurt terecht kunnen. En dit gebeurt niet alleen in Dordrecht. Uit alle hoeken van Nederland hoor je deze geluiden.

Bellen met het callcenter

Kun je niet in de buurt terecht, maar wil je dat wel graag? Dan blijkt een belletje met het callcenter van de GGD je makkelijk verder te helpen. Vaak kun je dan in de buurt en iets eerder terecht. Best vreemd. Een woordvoerder van de GGD legt aan Volkskrant uit dat het komt door ‘topdrukte in het systeem op piekmomenten’.

Overbelast systeem

Jongere leeftijdsgroepen krijgen momenteel ook een uitnodiging op de mat. Deze groep is online beter wegwijs dan de ouderen voor hen. Er worden nu dan ook meer afspraken gemaakt via het digitale systeem. Ongeveer de helft van de mensen die een prik wil, maakt de afspraak online. Het systeem raakt daardoor wat oververhit. Vorige week probeerden op het drukste moment 200.000 mensen tegelijkertijd een afspraak te maken.

Dubbele afspraken voorkomen

Wil iemand een afspraak maken? Dan krijgt diegene drie mogelijkheden te zien. Zolang zij de afspraak nog niet hebben afgerond, zijn die drie tijdstippen op dat moment ‘bezet’. Dit om dubbele afspraken te voorkomen. Om die reden krijgen sommige mensen minder gunstige tijden en locaties te zien dan wanneer ze zouden bellen. Wel benadrukt de GGD dat het online maken van een afspraak in de meeste gevallen gewoon goed gaat.

Allemaal bellen?

Wil jij niet pas over een x-aantal dagen terecht kunnen en zeker niet ver van huis? Dan zou je nog contact kunnen opnemen met een medewerker van het callcenter. Zij hebben beter zicht op de afspraakmogelijkheden. Of we dan maar allemaal moeten bellen voor onze afspraak? Volgens de GGD-woordvoerder niet. Als iedereen gaat bellen zou het callcenter namelijk overbelast kunnen raken. Daarnaast vertelt de woordvoerder dat iedereen sowieso binnen drie weken terecht kan voor de prik als iemand een afspraak wil plannen.

Lees ook: Zien: Mark Rutte heeft coronavaccinatie laten zetten

Bron: De Volkskrant | Beeld: Unsplash, Mat Napo