Voortaan een waarschuwing bij gefotoshopte reclames

gefotoshopte-reclames

Volgens de Tweede Kamer ontstaat anders een vertekend beeld

Een gave huid, slanke taille, strakke sixpacks, grote borsten en ronde billen; in tijdschriften lijken alle modellen en beroemdheden er perfect uit te zien. Geen putjes, puistjes, vetrollen of andere zaken waar de ‘gewone mens’ dagelijks mee te maken heeft. Het geheim: veel van de foto’s in tijdschriften worden gefotoshopt. De Tweede Kamer wil nu dat hier meer transparantie over ontstaat.

Vertekend beeld

De wereld van modellen en beroemdheden lijkt soms een compleet andere wereld dan die van onszelf. Veel van de foto’s die we in het dagelijks leven te zien krijgen vertonen vrouwen met bijna onrealistisch perfecte lichamen en mannen met strakke wasbordjes en gespierde armen. De mensen in de modebladen en reclames hebben vaak een perfect gave huid waarop geen moedervlek of sproet op de verkeerde plek zit. De reden voor deze schijnbare ‘perfectie’? Reclamebureau’s bewerken deze foto’s door middel van fotoshop waardoor veel van de zaken die als ‘minder mooi’ worden gezien, kunnen worden weggehaald. Mandy Woelkens, hoofdredacteur van het blad Linda Meiden, geeft in een artikel van RTLNieuws aan dat dit soort gefotoshopte reclames zorgen voor een vertekend beeld.

Door het slanker en ‘mooier’ maken van mensen wordt gezorgd voor een onrealistisch beeld wat voor nieuwe problemen kan zorgen, vooral onder jongeren. Jaenet van der Laan van D66 benoemt in het artikel van RTLNieuws: “Jongeren worden op sociale media ieder moment van de dag geconfronteerd met onbereikbare schoonheidsidealen. Dit zorgt voor veel druk, stress en soms zelfs psychische problemen. Terwijl de foto’s met modellen die er perfect uitzien bijna altijd zijn gefotoshopt.”

Problemen

De onrealistische plaatjes die in modebladen, advertenties, reclames én social media kunnen vooral onder jongeren zorgen dat zij een lager zelfbeeld krijgen. Dit kan mogelijk bijdragen aan een eetstoornis: de nummer één doodsoorzaak van alle psychische stoornissen. Kinderpsycholoog en opvoedkundige Tischa Neve geeft aan: “In de jaren voor je pubertijd – maar met name tijdens – wordt je zelfbeeld vooral gevormd.” Hoogleraar Eric van Futh van het Leids Universitair Medisch Centrum voegt hier in een artikel van de NOS aan toe “Als je jezelf altijd vergelijkt met een slank en glad gepoetst ideaal en je gaat geloven dat dat de werkelijkheid is, dan is dat niet bevorderlijk voor je zelfwaardering.”

Oplossing

Dit is waarom D66 nu wil dat er bij alle gefotoshopte reclames een waarschuwing komt te staan. In Frankrijk is hier al een wet voor aangenomen die ervoor zorgt dat een waarschuwing bij de foto’s geplaatst wordt. Deze is aangenomen om eetstoornissen in het land tegen te gaan. Er zijn wel twijfels met betrekking tot de grens en wanneer deze melding wel of niet gegeven moet worden. Fotograaf Govert de Roos zegt in het artikel van RTLNieuws dat alle foto’s wel een beetje bewerkt worden. De vraag is dus hoe effectief de waarschuwing is wanneer deze bij elke foto moet komen te staan. Jaenet van der Laan legt uit: “Het gaat ons erom dat, als het uiterlijk aantoonbaar wordt veranderd, dat dat gemeld wordt. Als opeens een sixpack ontstaat van hier tot Tokio of een model 10 kilo lichter wordt gemaakt, ben je aantoonbaar het uiterlijk aan het veranderen.”

Het uiteindelijke streven: “Onze jongeren moeten meekrijgen dat die soort schoonheidsidealen niet realistisch zijn. En dat het ook niet de waarheid is. Daar doen we het voor.”

Lees ook: Unilever schrapt het woordje ‘normaal’ van hun schoonheidsproducten 

Bron: RTLNieuws, NOS, MetroNieuws, GGZStandaarden | Beeld: Unsplash, Faune Magazine