Welke klimaatdoelen? Deze ministers pakten vaker het regeringsvliegtuig

regeringsvliegtuig

‘Hoe kan je verwachten van mensen om iets te doen aan het klimaat, als je zelf niet het goede voorbeeld geeft?’

De meesten van ons weten wel dat de CO2-uitstoot drastisch omlaag moet en dat het vliegtuig daar eigenlijk niet zo goed voor is. Dat is in ieder geval de boodschap van het kabinet, zodat we de klimaatdoelen van 2030 kunnen behalen. Toch is gebleken dat het aantal vluchten met het Nederlandse regeringsvliegtuig de afgelopen tijd is gestegen. En er zijn twee ministers die daar voornamelijk verantwoordelijk voor zijn.

Korte trip

In de eerste acht maanden van 2022 vloog het toestel veel vaker voor het kabinet dan in voorgaande jaren, zo bleek uit onderzoek van RTL Nieuws. Een kort tripje naar Luxemburg of Parijs? Dan pakten ministers Dijkgraaf en Harbers de dienstauto of zelfs de trein. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, dachten minister-president Rutte en minister Hoekstra? Zij kozen steevast voor een vlucht, vaak met het regeringsvliegtuig. In het onderzoek kwam naar voren dat er in de eerste acht maanden van 2022 56 keer met het regeringsvliegtuig is gevlogen. In 2018 was dat 33 keer en in 2019 43 keer.

Erg bijzonder, aangezien het kabinet in januari in het coalitieakkoord stelt dat ze vliegen over korte afstanden willen ontmoedigen om zo de uitstoot van CO2 door luchtvaart te verminderen, één van de grootste vervuilers. ‘De uitstoot terugdringen is nodig om de klimaatdoelen te kunnen halen, maar ook om de luchtkwaliteit te verbeteren’, valt in het akkoord te lezen.

Beperkte tijdswinst

Van de 36 korte dienstreizen naar Luxemburg of Parijs werden er twaalf afgelegd met het vliegtuig. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt daarover: “De tijdswinst met vliegen is zeer beperkt, vliegen kent logistiek meer uitdagingen en is tijdtechnisch minder flexibel dan een treinverbinding.” Van de twaalf vluchten ging het acht keer om een reis van Rutte of Hoekstra. Waarom zij ondanks de beperkte tijdswinst dan toch voor het vliegtuig kozen? Volgens de ministeries van de beide bewindspersonen was het vanwege de agenda’s van Hoekstra en Rutte in deze gevallen niet mogelijk om gebruik te maken van een reguliere lijnvlucht, trein of auto, zo meldt RTL Nieuws.

Motie

“Hoe kan je verwachten van mensen om iets te doen aan het klimaat, als je zelf niet het goede voorbeeld geeft”?, vraagt GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet zich af. GroenLinks wil er daarom met een motie voor zorgen dat het kabinet én de koning voor reizen korter dan 700 kilometer niet meer het vliegtuig pakken.

Lees ook: Natuurorganisaties na stikstofoverleg: ‘Eerder versnellen dan vertragen’

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pexels