Winnaars Songfestival verkopen trofee voor ruim 800.000 euro

trofee

De volledige opbrengt gaat naar het Oekraïense leger

De winnaars van het Eurovisie Songfestival, Kalush Orchestra, hebben hun trofee geveild voor een enorm bedrag. Met dat geld wil de Oekraïense band het leger in hun land steunen. 

Eenmaal, andermaal…

In een bericht op Instagram laat Kalush Orchestra weten dat ze hun glazen microfoon, die ze wonnen tijdens het Eurovisie Songfestival, hebben verkocht. En niet voor een klein bedrag: de trofee heeft 900.000 dollar opgeleverd. Dat is omgerekend ruim 833.000 euro. “Vrienden, jullie zijn onwerkelijk! Dank aan iedereen die heeft gedoneerd en in het bijzonder aan Whitebit. Zij hebben de trofee gekocht voor $900.000”, klinkt het bericht. Whitebit is een platform voor het verhandelen van cryptovaluta.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door KALUSH (@kalush.official)

Opbrengst

Begin deze maand won Kalush Orchestra het Songfestival in Turijn met hun nummer ‘Stefania’, dat inmiddels ook in Nederland de hitlijsten bestormt. Sinds 2008 krijgt de winnaar een glazen trofee uitgereikt in de vorm van een microfoon. Tijdens een veiling werd het unieke item verkocht. Naast de trofee maakten bieders ook kans op het handelsmerk van frontman Oleh Psiuk: een roze bucket hat. Geïnteresseerden moesten minimaal vijf euro doneren om kans te maken. De winnaar was in dit geval niet degene met het hoogste bod; dat werd namelijk bepaald door een loterij. De volledige opbrengst van de veiling doneert de band aan het Oekraïense leger.

Lees ook: Zal het Eurovisie Songfestival volgend jaar daadwerkelijk in Oekraïne plaatsvinden?

Bron: RTL Boulevard | Beeld: BrunoPress