Zijn paaltjes op het fietspad binnenkort verleden tijd?

fietspad paaltjes

Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond willen dat de paaltjes verdwijnen

Je hebt ze vast wel eens gezien, die rood-witte paaltjes op het fietspad. Wie heeft er niet op fietstochtjes met school een ontelbaar aantal keren ‘Paaltje!’ geroepen voor de achterliggers? Maar als het aan Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond ligt, dan gaan die paaltjes op de Nederlandse fietspaden er liefst zo snel mogelijk uit.

Overdaad aan paaltjes

Het lijkt haast bij Nederlandse fietspaden te horen, zo’n paaltje. Midden op de weg, vaak vlak na kruispunten of opritten. Vaak zijn ze rood-wit, maar de bekende paaltjes komen ook regelmatig in andere kleuren en vormen voor. Ooit dienden deze om te voorkomen dat verdwaalde (of brutale) automobilisten met hun wagen een fietspad op zouden rijden. “Maar het lijkt wel alsof ze te pas en onpas door ambtenaren zijn neergezet alsof het standaard bij een fietspad hoorde. Dat is nu niet meer zo, maar we zitten wel met de gevolgen van de wildgroei”, zegt Otto van Boggelen, van het CROW-fietsberaad.

Onveilig

De reden dat de paaltjes de grond uit moeten, is vanwege de veiligheid. Rob Stomphorst, woordvoerder van VVN, legt uit: “Er gebeuren eigenlijk meer ongevallen met de paaltjes, dan dat ze nut hebben voor de fietsveiligheid. Fietsers moeten bij drukte de gekste manoeuvres uithalen om op de fiets te blijven.” Hierbij verwijst Stomphorst naar de toenemende drukte én de toenemende snelheden op de Nederlandse fietspaden. Daarom is het wat VVN betreft ‘de hoogste tijd om afscheid te nemen’.

Er gebeuren ook regelmatig ongelukken met de obstakels op de fietspaden. “Het doel heiligt niet altijd de middelen. Dat mag je zeggen als er duizenden fietsers in het ziekenhuis belanden omdat ze tegen een obstakel aanrijden. Dan weet je dat het middel niet voldoet”, vertelt Van Boggelen over de paaltjes.

Halvering

Inmiddels zijn veel gemeenten al bezig om de paaltjes en andere obstakels te verwijderen. Alleen in Amsterdam is het aantal van 4.000 al gehalveerd. Verder zet de Fietsersbond zich in om alle paaltjes in kaart te brengen. Zij roepen wegbeheerders op om hier zoveel mogelijk van te verwijderen.

Op plekken waar de paaltjes wel écht nodig blijken, kunnen gemeenten alternatieven plaatsen. Zo maakt de gemeenste Amstelveen al gebruik van kunststof paaltjes, die met een speciale ribbelmarkering op de weg als het ware aangekondigd worden. Hierdoor moeten er minder ongelukken gebeuren, en veroorzaken de paaltjes minder letsel als het tóch een keer misgaat.

Wat vind jij: goede zaak dat ze verdwijnen, of laat je ze liever staan?

Lees ook: Steeds drukker op Nederlandse fietspaden: ‘We zien meer ongelukken gebeuren’

Bron: Telegraaf | Beeld: Pixabay, MabelAmber