Recepten van Knorr en Conimex steeds vaker vegetarisch

Knorr

Een grote verandering op pakjes en zakjes

Heb je geen zin om een gerecht helemaal zelf te maken met verse ingrediënten? Dan zijn pakjes en zakjes een uitkomst. Kant-en-klare kruidenmixen van Conimex of de welbekende wereldgerechten van Knorr: we hebben ze allemaal weleens gebruikt. Echter gaat er nu iets veranderen, want steeds meer merken komen met vegetarische of veganistische recepten op hun pakjes en zakjes. 

Recepten aanpassen

Dat de overconsumptie van vlees eten niet goed is voor onze gezondheid en planeet wisten we al langer. Om mensen te laten zien hoe je ook vegetarisch of volledig plantaardig heerlijke gerechten op tafel kunt toveren, kwam dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier met het verzoek aan de grote merken om hun recepten aan te passen. Veel mensen weten niet goed hoe zij hun maaltijden plantaardig kunnen maken, omdat ze dit niet gewend zijn. Door op pakjes en zakjes vegetarisch en veganistische recepten te suggereren zal dit een stuk makkelijker worden.

Grote merken stimuleren verandering

En, de grote merken geven gehoor aan het verzoek! Maar liefst de helft van de verpakkingen zal worden aangepast naar een vegetarisch of veganistisch recept. En dat is veel, want uit het onderzoek van Wakker Dier blijkt dat op dit moment ruim 80 procent van de 657 onderzochte pakjes en zakjes adviseert om vlees of vis te gebruiken in het desbetreffende recept. Omdat veel mensen de recepten op deze verpakkingen volgen wordt de overconsumptie van vlees zoals wij die momenteel kennen dus ook gestimuleerd door dit soort producten.

De merken die wijzigingen gaan doorvoeren zijn Conimex, Fairtrade Original, Jumbo, Knorr, Koh Tai, Patak’s en Plus. Grote merken, die een grote impact zouden kunnen maken. Albert Heijn en Maggi willen hun assortiment en aanbod uitbreiden met recepten zonder vlees of vis, maar zullen geen bestaande recepten wijzigen door de suggestie voor vlees of vis van het recept af te halen.

Wakker Dier

De dierenwelzijnsorganisatie is ontzettend blij met deze ontwikkeling. “Deze merken inspireren de consument en laten zien dat je niet elke dag ouderwets met vlees hoeft te koken”, zegt Collin Molenaar van Wakker Dier. Hij stelt dat de recepten een inspiratie zullen zijn voor de consument om smakelijke recepten op tafel te toveren zonder vlees of vis, en verwacht dat daarmee minder dierlijke producten zullen worden verkocht. Het kan alleen nog wel eventjes duren voor de verandering echt goed zichtbaar is. Alle oude verpakkingen zullen eerst moeten worden verkocht. De verwachting is dat vanaf eind 2025 de veranderingen helemaal zijn doorgevoerd.

Lees ook: Déze supermarkt verkoopt het goedkoopste paasbrood en roomboter

Bron: Kookfans, Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier | Beeld: Adobe Stock