Teveel calorieën gegeten? Zolang duurt het echt om aan te komen

Word je nu echt zwaarder van die ene calorierijke maaltijd?

Tijdens een avondje ongegeneerd bunkeren in een all-you-can-eat restaurant verorber je al met al flink wat calorieën. Eén ding is zeker: vier keer per week zo zwaar tafelen is geen goed idee als je op gewicht wil blijven. Maar zorgt één calorierijke maaltijd er nu al echt voor dat je aankomt? Wie zich daarover zorgen maakt, kan opgelucht ademhalen. Je zult namelijk niet meteen een kilo zwaarder worden wanneer je je een avondje laat gaan. Het wordt echter een ander verhaal wanneer je structureel te veel gaat eten. Gelukkig is er een richtlijn, aan de hand waarvan je kunt bepalen hoe veel calorieën je ongeveer binnen kunt krijgen zonder aan te komen. Handig om te weten met al die barbecues en zomerborrels in het vooruitzicht!

Aan de hand van deze richtlijn kun je bepalen hoeveel calorieën je ongeveer binnen kunt krijgen zonder aan te komen.

Te veel calorieën

Heb je weleens het idee dat je al aankomt wanneer je slechts naar een stuk taart kijkt? Dan kunnen we je geruststellen. Zelfs wanneer je eenmaling een keer zwaar gaat tafelen, zul je niet gelijk een kilo aankomen. Daarnaast is veel eten op zich niet erg, zolang je ook maar veel verbrandt. Het wordt een probleem wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, dan wordt de extra energie namelijk opgeslagen, Gebeurt dit één keer, dan is dat niet zo erg, Wanneer dat echter meerdere dagen achter elkaar gebeurt, zal je gewicht wel omhoog kruipen. Als je een week lang 500 calorieën per dag meer binnenkrijgt dan je verbrandt, kom je ongeveer een kilo aan.

Basaal metabolisme

Het lastige is dat er geen eenduidige richtlijn bestaat voor het aantal calorieën dat je per dag binnen mag krijgen. Het aantal calorieën hangt onder andere af van je lengte, gewicht, leeftijd, geslacht en de hoeveelheid lichaamsbeweging. Met deze persoonlijke gegevens kun je echter wel je basaal metabolisme (BMR) berekenen. Je BMR geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbrandt in rust. Je berekent je BMR als volgt:

BMR = (10 x gewicht in kg) + (6,25 x hoogte in cm) – (5 x leeftijd in jaren) -161.

Beweging

Je BMR geeft aan hoeveel calorieën per dag je moet binnenkrijgen als je de hele dag niets doet. Waneer je werkt, boodschappen doet, stofzuigt of gaat sporten, verbrand je meer calorieën er zul je dus meer calorieën moeten eten dan je BMR voorschrijft. Doe je één tot drie keer per week aan lichte beweging, dan vermenigvuldig je je BMR met 1,375 om je dagelijkse caloriebehoefte te berekenen. Sport je drie keer per week, dan vermenigvuldig je het aantal met 1,55. Het getal dat eruit rolt, is het aantal calorieën dat je gemiddeld moet binnenkrijgen op een dag. Wanneer je je aan deze caloriebehoefte houdt, zul je dus op gewicht moeten blijven.

Lees ook: Heb jij een appel- of peerfiguur? Dit zegt het over de gezondheid van je hart

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Goed gevoel, AD | Beeld: Unsplash