Wil je afvallen, maar sport je zonder resultaat? Hierdoor kan het komen

Er is een simpele verklaring voor

Wie wil afvallen, moet een calorietekort voor zichzelf creëren. Als een muisje gaan eten is geen gezonde optie – je hebt immers alle essentiële vitaminen en mineralen nodig – dus sporten we om dat tekort te creëren. Maar wat als jij je regelmatig in het zweet werkt, maar niet afvalt? 

Sporten

Je kunt afvallen door alleen op je voeding te letten. Ze zeggen immers weleens dat afvallen 70 procent letten op je voeding is en 30 procent sporten. Toch is dat sporten wel echt heel belangrijk. Je wilt immers geen slap lichaam. Dus sport jij regelmatig? Dan ben je goed bezig! Maar wat als je niet afvalt, terwijl je tijdens zo’n zweetsessie toch echt calorieën verbrandt? Dan zou dat ermee te maken kunnen hebben dat je alsnog te veel eet. Van het sporten kun je namelijk erg veel honger krijgen. Logisch ook, want je vraagt veel van je lichaam. Maar als je na het sporten alle verbrandde calorieën plus extra weer aan eet, zul je niet zo snel resultaat zien.

Extraatje voor het sporten

Ons lichaam werkt soms op wonderlijke manieren, die overigens wel logisch zijn. Ga jij opeens sporten, terwijl jij dat eerder niet deed? Dan wil je lichaam genoeg energie opsparen voor die workout. Het kan dus dat je lichaam als het ware extra calorieën opslaat. Deze energie kan je lichaam dan gebruiken wanneer je het weer nodig hebt. Ook heeft je lichaam deze energie nodig om de biologische processen van je lichaam aan te sturen. Het kan daardoor ook nog eens dat je minder calorieën verbrandt dan je denkt. Maar dit doet je lichaam dus alleen om het gezond te houden.

Hoeveel calorieën dan wel?

Wil je weten hoeveel calorieën je precies verbrandt? Kijk dan niet te veel naar het display op de cardio-apparaten in de sportschool, deze zitten er namelijk best vaak naast. Het beste kun je in dat geval een sporthorloge kopen. Deze houdt nauwkeurig bij hoeveel je verbrandt tijdens een workout, maar ook hoeveel je gedurende de dag nog verbrandt. Als je dit weet, weet je ook precies hoeveel calorieën je kunt eten voor een calorietekort. Blijk jij elke dag 2300 calorieën te verbranden? Dan is 1800 calorieën per dag een mooi tekort. Ga geen tekort creëren van meer dan 500 calorieën, want dan kun je weer extra hongerig worden, waardoor je nieuwe levensstijl lastiger vol te houden is.

Lees ook: Afvallen door koffie? Dit is wat het Voedingscentrum erover zegt

Bron: Vriendin | Beeld: Andrea Piacquadio (Pexels)