Op deze momenten kun je beter géén water drinken

Er zijn momenten waarop je water beter kan laten staan

Water drinken is ontzettend belangrijk, dat weten we allemaal wel. Normaliter word je altijd om de oren geslagen met de uitspraak ‘je kan nooooit genoeg water drinken!’ Zeker met hoog oplopende temperaturen is het belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Maar wist je dat er ook momenten zijn waarop je het water beter even kan laten staan?

  • Na een grote maaltijd: Als je je buik net hebt rond gegeten is het niet verstandig om een glas water naar binnen te gooien. Het kan namelijk zorgen voor een opgeblazen (pijnlijke) buik omdat het water simpelweg niet meer goed in je maag past.
  • Direct na het sporten: Als je je flink in het zweet heb gewerkt, heb je al snel erg dorst, je hebt immers veel vocht verloren. Maar de belangrijke voedingsstoffen die je bent ‘verloren’ tijdens het sporten zoals natrium en kalium, kun je helaas niet aanvullen met een doodgewoon glas water. Je kunt in zo’n geval bijvoorbeeld beter kokoswater drinken.
  • Als je al heel veel water hebt gedronken: Het komt bijna nooit voor, maar het kan dat je te veel water drinkt en hier zelfs je gezondheid mee in gevaar brengt. Je kan door te veel water te drinken de zoutbalans in je lichaam verstoren, waardoor je een tekort aan natrium kan krijgen. Een goed voorbeeld vind je in marathonlopers: wanneer zij de hele race lang water blijven drinken (of erna), veroorzaken ze dat hun cellen gaan zwellen, waardoor ze misselijk kunnen worden, gaan overgeven, een beroerte kunnen krijgen of zelfs kunnen overlijden. Daarnaast kan hyponatriëmie ook worden veroorzaakt door lever-, nier-, hart- of hypofyseproblemen en bepaalde medicijnen, zoals plastabletten, antidepressiva en pijnstillers.
  • Als je urine doorzichtig is: Je weet precies of je genoeg hebt gedronken door een bezoekje aan het toilet te brengen. De kleur van je plas is een goede graadmeter voor je vochtbehoefte. Is je urine lichtgeel, net als een soort limonade? Dan heb je precies genoeg gedronken. Is je urine nagenoeg doorzichtig? Dan mag je best iets minderen met je waterconsumptie.

Vond je dit een interessant artikel? Lees deze artikelen dan ook eens:

Bron: Womens Health | Beeld ter illustratie