Last van brandend maagzuur? Met deze tips is het zo verholpen

Deze tips helpen tegen brandend maagzuur

Iedereen heeft er ooit wel een keer mee te maken gehad: brandend maagzuur. Dit vervelende, brandende gevoel in je maag en slokdarm kunnen voor veel lasten zorgen. De een heeft er vaker last van dan de ander, maar heb je er minstens een keer per week last van? Dan is het belangrijk om van de volgende dingen op de hoogte te zijn.

Bij brandend maagzuur stroomt er te vaak zure maaginhoud terug in de slokdarm.

Sluitspier

Maagzuur komt bij velen voor, helemaal na het nuttigen van een zware maaltijd. De druk in je maag is namelijk na maaltijden vaak verhoogd. Hierdoor gaat het sluitspiertje open om zo de overbodige lucht kwijt te raken. Tijdens dit proces kan af en toe wat maagzuur mee naar boven komen. Heb je vaker dan twee keer per week last van brandend maagzuur? Dan is de kans groot dat je sluitspier vaker dan gemiddeld open staat dan bij andere mensen. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn overgewicht, zwangerschap, vet of sterk gekruid voedsel, roken, alcohol, stress of vermoeidheid.

Gevolgen

Het pijnlijke, brandende gevoel achter je borstbeen kan erg vervelend zijn. Brandend maagzuur kan ook klachten als een geïrriteerde keel, hoest- en slikproblemen, een scherpe of bittere smaak in je mond en een slechte adem veroorzaken. De gevolgen hiervan zijn dat je ‘s nachts minder goed kan slapen en je niet meer van je maaltijden kunt genieten. Na langere tijd kan het maagzuur je slokdarm beschadigen en kan het uiteindelijk een slokdarmontsteking veroorzaken. Heb je last van aanhoudend maagzuur? Neem dan contact op met je huisarts voor uitgebreid advies.

Tips om brandend maagzuur te voorkomen

  • Wanneer je vaker last hebt van brandend maagzuur is het verstandig om een eetdagboek bij te gaan houden. Op deze manier kun je makkelijker achterhalen welke etens- en drinkwaren voor maagzuur kan zorgen. Bij sommige mensen kan dit bijvoorbeeld komen door verse sinaasappelsap of chocolade. Zo weet je in het vervolg welke etens- en drinkwaren je beter kan vermijden om brandend maagzuur te voorkomen.
  • Probeer kleinere porties te eten om te achterhalen of dit je klachten minder maakt.
  • Eet zo min mogelijk vet voedsel en vermijd alcohol.
  • Na het eten kun je het beste even rustig aan doen om het voedsel te laten zakken. Ga niet languit op de bank liggen, want dit kan er juist voor zorgen dat het maagzuur omhoog komt.
  • Wanneer je ‘s nachts vaak last hebt van brandend maagzuur, verhoog dan het hoofdeinde van je bed. Door dit te doen ligt je borst hoger dan je maag en kunnen de klachten verminderd worden.

Medicatie

Heb je na deze tips nog steeds last van maagzuur? Dan zijn er een aantal middelen die de klachten kunnen verminderen. Zo kun je kiezen uit maagzuurremmers en maagzuurbinders. De aanmaak van zuur wordt geremd door maagzuurremmers. Een maagzuurbinder neutraliseert en bindt het zuur in je maag waardoor het brandende gevoel zal moeten verdwijnen. Het is belangrijk om voor gebruik de bijsluiter van deze medicatie te lezen. In sommige gevallen zijn er bijwerkingen of mag je ze niet gebruiken in verband met een zwangerschap of een tekort aan vitamine B12.

Lees ook: Ben jij een slechte slaper? Probeer deze voedingsmiddelen dan eens te laten staan!

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Santé | Beeld: videostill