Zo denken diëtisten werkelijk over maaltijdvervangende shakes

Maaltijdvervangers in de vorm van shakes zijn nog altijd populair

Maaltijd vervangende shakes zijn niets nieuws. Het is nog altijd een populaire manier om op een snelle wijze wat kilo’s te verliezen. Het is niet zo gek dat de kilo’s eraf vliegen, want veel calorieën bevatten die drankjes niet. Maar hoe gezond zijn ze eigenlijk?

Wat zit er in zo’n shake?

Maaltijdshakes zijn ontwikkeld om twee maaltijden per dag te vervangen, weet diëtiste Melissa Meier. Het zou binnen de context van een gezond dieet passen, zo beweren de fabrikanten ervan tenminste. “De shakes worden vaak gemaakt van een combinatie van proteïnepoeder, vezels en verdikkingsmiddelen”, schrijft Meier op Body and Soul. Soms worden ze nog verrijkt met andere voedingswaarden, zoals vitamines B, calcium en foliumzuur.

Koolhydraten, eiwitten en vetten

Gemiddeld bevat een shake ongeveer 200 calorieën en levert 28 gram proteïne op. Zo’n drankje is laag in verzadigd vet, namelijk maar 0,4 gram en het bevat 16,1 gram koolhydraten en 6 gram vezels. Vrij van suikers is het daarnaast niet. Het bevat namelijk nog 2,3 gram suiker.

Niet vergelijkbaar met ‘echte’ voeding

Behoorlijk indrukwekkende voor- en na-foto’s kunnen iemand verleiden om ook een shakedieet te gaan proberen. Als je de ijzeren discipline hebt om dit vol te houden kun je er inderdaad veel kilo’s mee verliezen. Toch zou Meier het niet zomaar aanraden. “Maaltijdshakes verschillen te veel van echt voedsel”, begint ze. Het zijn volgens de diëtiste zeer bewerkte stoffen en bevatten niet dezelfde voordelen als volwaardige onbewerkte voedingsmiddelen. Ze kunnen verrijkt zijn met micronutriënten, “maar dat betekent niet dat ze vergelijkbaar zijn met echte voedingsmiddelen.”

Gezonde mindset

Daarnaast raadt Meier haar klanten niet zomaar shakes aan, omdat ze niets leren over hoe je op de lange termijn gezond kunt eten. Ze trekt daarnaast zelfs het effect van de maaltijdvervangers in twijfel. “Ik durf te wedden dat mensen het gewicht weer aankomen wanneer ze ermee stoppen.” Voor gewichtsverlies op de lange termijn moet je jezelf gezonde gewoonten aanleren en leren hoeveel je kunt eten.

Wel gebruiken

Wil jij wel aan de shakes? Dan benadrukt Meier dat je dit altijd moet doen onder de begeleiding van een diëtist. “Naar mijn mening horen maaltijdvervangende shakes niet thuis in een levenslang gezond eetplan, dus voor de meeste mensen heeft het absoluut geen zin om ermee te beginnen”, luidt Meiers mening over de shakes. Als je graag wilt afvallen, raadt de voedingsexpert aan om je te focussen op duurzame en gezonde gewoontes.

Lees ook: Afvallen door koffie? Dit is wat het Voedingscentrum erover zegt

Bron: Body and Soul | Beeld: Pexels, PhotoMIX Company