Draai jij vaak nachtdiensten? Dan moet je dit even lezen! Het kan gevaarlijk zijn voor je gezondheid!

Nachtdiensten zijn een stuk schadelijker voor je gezondheid dan in eerste instantie is gedacht

In veel branches komt het voor: het draaien van nachtdiensten. In de zorg, op de eerste hulp en in beveiliging is het vanzelfsprekend dat je af en toe ook ‘s nachts moet werken. Maar tegenwoordig zien we het ook steeds vaker terug in magazijnen van webwinkels waar mensen tot 3 uur s’ nachts pakketjes staan in te pakken. Uit onderzoek is nu gebleken dat het draaien van nachtdiensten een stuk slechter voor je gezondheid is dan in eerste instantie is gedacht.

Nachtdiensten verstoren je natuurlijke ritme, maar ook voor je gezondheid kan het behoorlijk schadelijk zijn.

Gezondheidsraad
Na uitkomsten uit een onderzoek adviseert de Gezondheidsraad om zo min mogelijk nachtdiensten te draaien. Je zou hiermee namelijk een hoger risico lopen op diabetes en hart- en vaatziekten. Gemiddeld werken ongeveer 1,3 miljoen mensen in Nederland wel eens ‘s nachts. Daarnaast zijn er ruim 5,5 miljoen mensen die ook vaak buiten normale kantooruren werken. Over de reden dat het draaien van nachtdiensten zo slecht voor je gezondheid zou zijn zegt neuroloog en slaapdeskundige Hans Hamburger van het Amsterdam Slaap Centrum in Boerhaave MC het volgende: “In de avond moet je slapen, en daar is je hele lichaam op ingesteld. Als je dan toch wakker blijft, functioneer je slecht.”

Stresshormonen
Door te weinig slaap maak je onder andere meer stresshormonen aan en deze zorgen er weer voor dat je stofwisseling in de war raakt; het gevolg is dat je slechter gaat eten. Over andere klachten die slaaptekort met zich meebrengen wordt het volgende gezegd: “Verder worden door slaaptekort meer ontstekingseiwitten gemaakt die onder andere insuline remmen en hoofdpijn kunnen geven. Je hebt daardoor dus meer trek waardoor je meer en ongezonder gaat eten, zo loop je een groter risico op obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten.”

Minder nachtdiensten, meer hersteltijd
Maar wat is nu de oplossing als het in jouw branche niet mogelijk is om binnen bepaalde kantooruren te werken? Eigenlijk de enige én beste oplossing is om goed rekening te houden met het aantal diensten die je buiten kantooruren draait. Werk vooral ‘s nachts niet te veel en te vaak achter elkaar. Eén à twee keer per week een nachtdienst draaien zou nog mogelijk zijn. Desondanks heb je last van slaaptekort, maar de gevolgen hiervan zijn een stuk minder erg dan wanneer je een hele week nachtdiensten draait. De hersteltijd na een nachtdienst is ook erg belangrijk, dit is nodig om weer in je normale ritme te komen.

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: RTL Nieuws | Beeld ter illustratie