Ben jij gek op uitslapen? Dít zijn de reden dat je dat beter niet kunt doen

Laat die snooze-knop maar links liggen

Dat te weinig slapen slecht voor je is hadden we je eerder al verteld, maar dat lang slapen ook geen goed alternatief is wist je misschien nog niet. Veel mensen hebben een hele innige relatie met de snooze-knop, maar die relatie is niet goed voor je gezondheid. Als je meer dan acht uur per nacht slaapt, ben je een zogeheten langslaper en loop je volgens onderzoek een groter risico op een aantal gezondheidsproblemen. Uitslapen is dus helemaal niet zo’n goed plan.

Hart- en vaatziekten
Eén van de risico’s die je loopt door te lang te slapen is een groter risico op hart- en vaatziekten. Uit onderzoek van de universiteit van Cambridge zou de kans op een beroerte toenemen met 46 procent als je meer dan acht uur slaapt per nacht. Onderzoekers van de Chicago School of Medicine ontdekten eerder al dat je ook meer kans loopt op pijn op de borst en kransslagaders die problemen vertonen.

Diabetes
Ook diabetes ligt op de loer als je te lang slaapt. Het extra risico wat je hierop loopt is zelfs vijftig procent! Helaas heeft gewichtsverlies hier geen invloed op. Als je veel blijft slapen blijft de kans dat je suikerziekte krijgt nog steeds even hoog. Een combinatie van beiden doet wel wonderen. Dus minder dan acht uur slapen en wat kilo’s kwijt raken en diabetes is opeens niet zo heel dichtbij meer.

Hoofdpijn
Word je in het weekend wel eens wakker met een nare hoofdpijn of het gevoel dat je hoofd zwaarder is dan dat hij zou moeten zijn? Dit kan komen door te veel slaap. Je hebt dan schommelingen in je neurotransmitters en dat triggert een nare vorm van hoofdpijn. Ook eet je dan een langere tijd niet en ook dat is niet bevorderlijk voor je hoofd.

Overgewicht
Tot slot kan het ook zijn dat je gewicht toeneemt doordat je te veel slaapt. Dit is nog niet onomstotelijk vastgesteld, maar het verband is al wel gelegd. Het nu meer een kip-ei kwestie. “Wat we wél weten is dat wanneer mensen zwaarder worden, zij ook langer gaan slapen én dat mensen die langer slapen, meer kans hebben op overgewicht,” zegt Dr. Michael Irwin van de David Geffen School of Medicine. Je beweegt uiteindelijk ook minder als je veel slaapt en dat kan ook zorgen voor een toename in je gewicht.

Maar wat is nou eigenlijk ‘te lang slapen’? Uit onderzoek is gebleken dat de grens ligt bij acht uur en 43 minuten. De Amerikaans slaapstichting raadt dan ook aan om elke nacht tussen de zeven en acht uur te slapen. Oók in het weekend.

Wil je dit artikel later nog eens lezen? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Women’s Health | Beeld: archief