Goed slapen? Dit zijn de 4 voorwaarden waar je je dan écht aan moet houden

slaap

Niemand wordt blij van een halve nacht slaap

Wanneer het op slaap aankomt, weten we dat een fris bed altijd lekkerder slaapt dan een bed dat eigenlijk al toe is aan verschoning. Maar bevordert dat écht de nachtrust? Volgens de National Sleep Foundation, een Amerikaans slaapinstituut, zijn er vier richtlijnen voor de perfecte nachtrust.

Zo slaap je voortaan een stuk beter.

Onderzoek
De foundation vergeleek 277 (!) verschillende slaaponderzoeken en wist daarna te concluderen dat er vier richtlijnen zijn waaraan je je echt moet houden als je een goede nachtrust wilt hebben.

Richtlijnen

  1. 85 procent van de tijd dat je in bed doorbrengt, moet je ook echt slapen. Een flinke Netflix-sessie in bed houden is daarom niet aan te raden.
  2. Wanneer je eenmaal in bed ligt, is het de bedoeling dat je binnen een half uur in slaap valt. Ben je ouder dan 65 jaar? Dan is het oké als je er een uurtje over doet.
  3. Word je midden in de nacht wakker en duurt het langer dan vijf minuten voor je weer in slaap valt? Dan slaap je niet diep genoeg. Wie ouder dan 65 jaar is, kan twee keer per nacht vijf minuten wakker worden. Helaas vertellen de onderzoekers dan weer niet hoe je wel in die diepe slaap kunt komen.
  4. Je hoort niet langer dan 20 minuten wakker te liggen tussen het moment dat je ’s avonds in slaap valt en ’s ochtends weer opstaat.

Niet stressen
Voldoe je niet aan de bovenstaande punten? Dan hoef je nog niet meteen de huisarts te bellen voor een consult. Je hoeft je pas zorgen te maken als je je overdag slaperig voelt, prikkelbaar bent en wanneer je je niet goed kunt concentreren.

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: HLN | Beeld: Archief