Hoeveel uur zou jij moeten slapen? Je leeftijd vertelt hoeveel slaap jij nodig hebt!

Je leeftijd bepaalt jouw nachtrust

Het belang van slapen valt eigenlijk niet te onderschatten. Een goede nachtrust is de basis voor een gezond leven, zowel geestelijk als lichamelijk. Wie te kort of te weinig slaapt merkt dat in de meeste gevallen direct. Slaapgebrek beïnvloedt de functie van onze hersenen waardoor je overdag slecht of matig kunt presteren. 

Maar wat is nu te kort slapen en hoeveel uren slaap heb je nodig om van een goede nachtrust te mogen spreken?

Ernstige gevolgen
Van een slaaptekort wordt je somber, neerslachtig en gestresst. De lichamelijke gevolgen van een chronisch slaaptekort zijn ook niet te overzien, te weinig slapen wordt onder andere geassocieerd met hartfalen, hartritmestoornissen, een hoge bloeddruk, beroertes, diabetes en overgewicht. Als je een slaaptekort hebt kan je dit wel inhalen, maar niet door uit te slapen. Je kan het alleen compenseren door vroeger naar bed te gaan!

Leeftijd
Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per leeftijd, deze behoefte is in elke levensfase verschillend. Hoe oud ben jij? Dit is het aantal uren slaap dat je per nacht nodig hebt!

1. Baby

  • 1 – 4 weken: 15 – 17 uur slaap per dag/etmaal
  • 1 – 4 maanden: 14 – 15 uur slaap per dag
  • 4 – 12 maanden: 14 – 15 uur slaap per dag. Baby’s slapen het grootste deel van de dag. Hun slaap-waakritme is in het begin nog niet ontwikkeld, waardoor ze slapen wanneer ze moe zijn – ook overdag. Naarmate ze ouder worden, worden de dutjes overdag minder en begint het slaap-waakritme zich te ontwikkelen.
2. Dreumes, peuter, kleuter
  • 1 – 3 jaar: 12 – 14 uur slaap per dag/etmaal
  • 3 – 6 jaar: 10 – 12 uur slaap per dag/etmaal. Peuters en kleuters doen vaak nog één middagdutje overdag, die steeds korter wordt als ze ouder worden. Gemiddeld gaan ze rond 7 uur naar bed en worden ze rond 8 uur weer wakker. Ze slapen ’s nachts dan dus meer dan 11 uur!

3. Schoolkinderen

  • 6 – 12 jaar: 10 – 11 uur slaap per dag/etmaal. Schoolgaande kinderen moeten ontzettend veel indrukken verwerken. Ze spelen met vriendjes, gaan naar school en maken opdrachten. Een goede nachtrust is belangrijk om alle indrukken te verwerken en goed tot rust te komen.

4. Pubers

  • 12 – 18 jaar: 8 – 10 uur slaap per dag/etmaal. Pubers hebben veel slaap nodig, zo’n 9 uur per nacht. Dit is goed voor hun schoolprestaties en groeiproces.

5. Volwassene

  • 18 jaar en ouder: 7 – 8 uur slaap per dag/etmaal. Volwassen hebben zo’n 8 uur slaap nodig, gemiddeld genomen dan. Sommige volwassenen hebben namelijk aan 6 uur slaap genoeg, terwijl anderen écht 10 uur moeten slapen.

6. Senioren

  • 60 jaar en ouder: 6-7 uur slaap per dag/etmaal. Als je ouder wordt hoef je vaak minder indrukken te verwerken. Het groeiproces is gestopt en het leven wordt wat langzamer. Daarom kunnen senioren gemiddeld met zo’n 6 uur slaap door.

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Inslaap.nl  | Beeld ter illustratie