Houd jij ook zoveel vocht vast in je voeten? Met deze tip is het zo verholpen!

vocht

Vervelend: vocht vasthouden in je voeten

Veel vrouwen hebben er last van, opgezwollen voeten die ontzettend veel vocht vasthouden. Vochtophoping (ook wel oedeem genoemd) treedt op wanneer vocht niet goed uit het lichaam trekt. Dit kan verschillende oorzaken hebben; zoals warm weer, hormonen of een te hoge zoutinname. Wat ook de oorzaak van het vasthouden van vocht is, het ongemakkelijke gevoel blijft hetzelfde. 

Gelukkig zijn er een aantal trucjes waarmee je dat extra vocht af kan drijven.

Alle zes de tips die we in dit artikel hebben beschreven zijn uit te proberen, ook in combinatie met elkaar. Sommige lichamen reageren beter op het ene trucje dan op de ander. Probeer dus voor jezelf uit te vinden welke het best bij je past.

Drink veel water
Het klinkt een beetje tegenstrijdig: vocht afdrijven door vocht te drinken. Maar juist door veel water te drinken drijf je vocht uit je lichaam. Door je lichaam goed te blijven hydrateren is het beter in staat om vocht af te drijven via de huid en om te ‘vechten’ tegen de vochtophoping in het lichaam.

Natuurlijk zout 
Voeg in een bak, teil of emmer een flinke hoeveelheid zout toe. Bijvoorbeeld Epsom zout, dat is een grof natuurlijk zout veelal verkrijgbaar bij drogisterijen of bijvoorbeeld winkel ‘De Tuinen’. Leg je opgezwollen ledematen in een bak met lauwwarm water met het zout en laat weken voor tenminste een half uur per keer. Het zout onttrekt het vocht via de huid uit het lichaam. Je kan ook een zout bad nemen.

Appelazijn
Koop een flesje appelazijn bij de supermarkt en smeer je daarmee in voordat je gaat douchen. Laat even intrekken en stap daarna onder de douche om het af te spoelen. Appelazijn onttrekt ook het vocht uit het lichaam en schijnt heel goed te werken (niet zelf uitgeprobeerd nog).

Magnesiumsupplementen
Magnesium heeft vochtafdrijvende kenmerken en werkt goed tegen opgezwollen ledematen. Bij de drogist kun je magnesium pilletjes kopen die je 1 of tweemaal daags moet innemen. Daarnaast zit magnesium ook in: granen, bonen, noten, eieren, yoghurt, magere melk, groene bladgroenten, vis, mager vlees en gevogelte.

Sport!
Ja, dat blijft toch wel 1 van de belangrijkste dingen om in goede vorm te blijven: sporten. Pak het op of ga er mee door, maar doe het in ieder geval niet NIET! Beweging van het lichaam en zweten zorgt voor een zeer snelle vochtafdrijving.

Bron: OptimaleGezondheid | Beeld ter illustratie