Dít is dus de beste manier om te stoppen met roken

Volgens een tabakoloog is dit de beste manier om die sigaretten met rust te laten

Degenen die nooit zijn begonnen met roken mogen zichzelf gelukkig prijzen. Stoppen met die nare gewoonte is namelijk nogal lastig, alle rokers kunnen dat beamen. Vervelend, want stoppen is zo goed voor de eigen gezondheid. Gelukkig heeft tabakoloog Laura Jacobs een paar goede tips.


Uit onderzoek van het Nederlands Centraal Bureau voor de Statistiek in samenwerking met het Trimbos-instituut en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, blijkt dat rokers voornamelijk stoppen omdat ze zich zorgen maken om hun eigen gezondheid of om die van hun kinderen. Stoppen met roken is alleen erg lastig. Aan HLN vertelt tabakoloog Laura Jacobs hoe je dat het beste aanpakt. Hier vijf tips:

  • Voor- en nadelen
    Pen de voor- en nadelen van het roken neer. Denk hierbij ook na over de voor- en nadelen van stoppen. Je kunt dit briefje bij je dragen zodat je dit altijd kunt lezen wanneer je een zwak moment hebt.
  • Zoek een lotgenoot
    Wil je stoppen met roken? Ga dan op zoek naar iemand die ook wil stoppen. Samen sta je letterlijk sterker. Diegene kan je aanmoedigen, maar weet ook precies wat jij doormaakt. Je kunt er op die manier voor elkaar zijn.
  • Stel een deadline
    Besluit voor jezelf wat je stopdatum is, maar zorg er wel voor dat deze datum niet te ver in de toekomst ligt. Kies ook voor een dag waarop je niet veel stress zult hebben of risicosituaties. Stoppen wanneer je net op vakantie gaat is bijvoorbeeld niet handig. Denk ook na over andere motiverende factoren, bijvoorbeeld een (professioneel) begeleider. Of denk aan iets waarmee je jezelf kunt belonen.
  • Nieuwe gewoontes
    Wanneer je bezig bent met stoppen, denk je continu aan het roken. Zorg er daarom voor dat je jezelf bezig houdt en kies nieuwe gezonde gewoontes. Kijk hierbij ook af bij mensen die niet roken. Wat doen zij bijvoorbeeld wanneer zij zich gestresst voelen?
  • De fout in
    Jacobs stelt dat er niet iets bestaat als ‘slechts één sigaret’. Blijf kalm wanneer je de fout in bent gegaan en denk niet: ‘als ik nu toch heb gerookt, kan die andere sigaret ook wel. Morgen stop ik wel’. Laat je niet ontmoedigen door die ene sigaret die je toch hebt gerookt.

Deze tip bewaren? Pin hem op Pinterest

Bron: HLN | Beeld: Pixabay