Is sporten echt effectiever als je daarvoor niets hebt gegeten?

Wij vertellen je of die methode echt werkt

We horen het vaak: als je wilt dat je workout effectief is, kun je van tevoren beter niets eten. Sporten voor je gaat ontbijten zou ervoor zorgen dat je sneller afvalt. Deze methode wordt ook wel ‘fasted cardio’ genoemd. Werkt hij wel echt? Wij vertellen je er meer over.

Wat is fasted cardio precies?

Fasted cardio houdt in dat je gaat boksen, fietsen of hardlopen op een lege maag. De laatste keer dat je hebt gegeten voor je aan die cardio begint, moet zes tot acht uur geleden zijn. Fasted cardio wordt door veel mensen dus ‘s ochtends ingepland, voor ze gaan ontbijten. Het zou vooral een goede methode zijn als je wilt afvallen.

Vetreserves verbranden

We weten allemaal dat je meer calorieën moet verbranden dan je binnenkrijgt als je kilo’s kwijt wilt. Het klinkt logisch: ook als je gaat sporten op een lege maag, verbrand je calorieën. Je lichaam raakt al snel door de koolhydraten heen en moet dan de vetreserves aanspreken. Het gaat dan dus over op de verbranding van vetreserves, waardoor je sneller afvalt. Werkt dit in de praktijk echter wel zo?

Wel of niet effectief?

Het antwoord op de bovenstaande vraag is simpel: nee. Bij afvallen gaat het zoals gezegd om het verbranden van extra calorieën. Of je dat nou voor of na je ontbijt doet: het effect is hetzelfde, blijkt uit meerdere onderzoeken. Verbrand je namelijk veel vet tijdens een sessie met fasted cardio, dan gaat je lichaam er later op de dag voor kiezen om juist veel energie uit koolhydraten te gaan halen. Of je nou voor of na het ontbijt aan de cardio gaat, maakt dus niet uit. Plan het vooral in op een tijdstip waar jij je goed bij voelt!

Lees ook: 6 manieren om meer calorieën te verbranden zónder te sporten

Bron: METRO Nieuws | Beeld: Unsplash, Emma Simpson