Dit is waarom iedereen tegenwoordig een ‘koffiedutje’ wil doen

Het koffiedutje is perfect als je last hebt van een middagdip

Je ogen amper open kunnen houden terwijl de klok aangeeft dat het nog láng geen bedtijd is? Ja hoor: je hebt last van een middagdipje. Wat je hieraan kunt doen? Een koffiedutje. Het klinkt misschien tegenstrijdig: cafeïne en een dutje, maar het is fantastisch!

Helaas heeft niet iedereen de gelegenheid om in de middag een power nap te doen. Je baas op kantoor ziet je aankomen! Maar ben jij de gelukkige die thuis is en best een half uurtje kan vrijmaken? Dan is het koffiedutje echt iets voor jou wanneer je last hebt van een middagdipje.

Zo werkt het
Hoewel het misschien tegenstrijdig klinkt, gaan koffie en een dutje perfect samen. Drink je favoriete soort koffie en verplaats je vervolgens naar de bank (of nog lekkerder: je bed) en doe vervolgens je ogen een half uurtje dicht.
Waarom dit zo aan te raden is? De cafeïne in je bakkie pleur heeft 30 minuten nodig om in werking te treden en laat dit half uurtje nu net de perfecte duur zijn voor een tukje. Wanneer je wakker wordt na je koffiedutje, ben je niet alleen frisser door je korte slaapje, maar de cafeïne geeft je ook nog eens een boost.

Werkt het écht?
Er zijn verscheidene onderzoeken gedaan die deze theorie ondersteunen. Een daarvan werd al in 1997 verricht. Volwassenen kregen zo’n twee kopjes koffie en deden vervolgens een dutje. Zij presteerden toen beter op een gesimuleerde test dan de proefpersonen die geen koffie kregen voor hun dutje.

Echter is er ook een slaapspecialiste, Suzanne Stevens van de University of Kansas, en een therapeut, Elika Kormeili, beweren dat er wel wat haken en ogen aan de theorie zitten. Zo is het tijdstip waarop je je ogen dichtdoet van groot belang. Wel geven de twee toe dat je met de juiste timing inderdaad baat kunt hebben bij het koffiedutje. Maar… iemand die last heeft van slapeloosheid kan dit verergeren met koffiedutjes.

Toepassen
Zie jij het wel zitten om een koffieslaapje te doen? Zorg er dan wel voor dat je niet te veel cafeïne binnenkrijgt en zet een wekker zodat je niet langer dan dertig minuten slaapt. Slaap je wel langer? Dan kom je in een diepere slaap terecht waardoor je juist duf wakker wordt.

Bron: HLN | Beeld: Archief