Last van je buik? DEZE verrassende voedingsmiddelen zijn heel goed voor je darmen!

Vaak last van je buik? Deze voedingsmiddelen kunnen helpen!

Zeker 1 op de 5 mensen heeft regelmatig darmklachten, een veel voorkomend probleem dus. De klachten die je kan hebben zijn heel divers; een opgezette buik, winderigheid, diarree, obstipatie, darmkrampen en nog veel meer. Darmklachten hebben veel invloed op je lichamelijke gesteldheid, je kan je er behoorlijk belabberd door voelen.

Om je darmen gezond te houden is het zaak om goed op je voeding te letten. Veel water, vezels en weinig suiker is de vuistregel om je darmen in topvorm te houden. Daarnaast zorgen de onderstaande verrassende voedingsmiddelen er ook voor dat je darmen gezond blijven, wist jij dit?

  • Restje opgebakken aardappels: het klinkt wat gek, maar aardappelen die je eerst hebt gebakken en vervolgens laat afkoelen, bevatten koolhydraten die hierdoor van structuur veranderen. Hierdoor worden ze onverteerbaar en vormen een voedingsmiddelen voor goede darmbacteriën. Deze produceren weer een bijproduct genaamd butyraat (een vetzuur) wat zou helpen bij het verstevigen van je darmwand.
  • Groene bananen: wij eten onze bananen het liefst als ze geel zijn, maar eigenlijk kan je ze beter consumeren als ze groen zijn. Een redelijk onrijpe banaan bevat veel meer butyraat dan een rijpe, 38 gram vs. 5 gram. En zoals we net hebben geleerd is dit vetzuur goed voor je darmwand. Het zou zelfs helpen om minder snel diabetes te krijgen.
  • Collageen: en dan hebben we het niet over de variant die in anti-rimpelcrème zit of die sommigen in hun gezicht laten injecteren. Je kan het ook in poedervorm kopen en dit door je eten mengen; dit zou goed voor je darmflora zijn. Het poeder is smaakloos en je kunt het goed gebruiken voor smoothies, koffie en zelfs gewoon door je glas water.
  • Jeruzalem-artisjok: Ehm, wat? Ja, dat was ook onze eerste reactie. Jeruzalem-artisjok bevat veel onverteerbare vezels waar goede darmbacteriën van kunnen leven en het is een bron van ijzer. Je kan ze koken als aardappels, roerbakken, door een salade verwerken of een hummus-dip van maken!
  • Blaadjes van een paardenbloem: Hiermee bedoelen we de groene blaadjes die aan de steel van de paardenbloem te vinden zijn. Niet alleen zijn de bladeren enorm voedzaam doordat ze veel calcium, vitamine K en vitamine A bevatten, ook bevatten ze veel pro-biotica die je goede darmbacteriën een handje op weg kunnen helpen. De smaak is wat bitter, vergelijkbaar met rucola. Ze zijn dus ideaal voor door een salade!

Bron: WomensHealthMag | Beeld ter illustratie