Heb jij last van van deze symptomen? Dan kan het zijn dat je een vitamine-D tekort hebt! Belangrijk om te lezen!

Vitamine D kan voor een aantal vage, maar veel voorkomende gezondheidsklachten zorgen!

Door middel van het eten van groente en fruit proberen we allemaal de nodige vitamines en mineralen binnen te krijgen. Alleen een vitaminetekort kan sluipend ontstaan, zonder dat je het eigenlijk doorhebt.  Je eet immers toch goed?

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine die ondersteuning biedt aan een aantal zeer belangrijke lichaamsfuncties. De vitamine werkt samen met calcium in je lichaam voor het behoud van sterke botten. Daarnaast helpt het je immuunsysteem op peil te houden en celdeling te reguleren, dit helpt weer bij het voorkomen van het ontstaan van kankercellen. Een tekort aan vitamine D kan zich uiten in broze botten, spierklachten en uitputtingsklachten. Je hebt spierpijn en voelt je lusteloos en als het verder oploopt kan een vitamine D tekort zelfs levensbedreigend zijn! Niet zo fijn dus, daarom is het heel belangrijk om de symptomen op tijd te herkennen en het tekort grondig aan te pakken.

Een vitamine D tekort is op zijn best heel onprettig en op zijn slechtst zelfs levensbedreigend. De klachten zijn vaak heel vaag, maar als je last hebt van meerdere symptomen uit onderstaande lijst is het verstandig toch even stil te staan bij je vitamine D inname.

Mogelijke symptomen van een vitamine-D tekort zijn:

Tekort aan energie
Zwakkere botten
Bloedend tandvlees
Spier- en/of gewrichtspijn
Lusteloosheid
Angstaanvallen
Hyperventilatie
Krampen en spiertrillingen

Heb je last van deze symptomen? Raadpleeg dan allereerst zo snel mogelijk je huisarts. Daarnaast is het zaak om je vitamine D inname zo snel mogelijk op peil te krijgen. Maar waar zit deze belangrijke vitamine nu zoal in?

  • De zon. De zon zorgt ervoor dat je huid vitamine D aan kan maken. Een zonnebankje kan dus al helpen.
  • Voedsel: Eet meer van deze voedingsmiddelen:
    • Eieren
    • Vezelrijke ontbijtgranen
    • Boter
    • Gebakken lamslever
    • Vis
    • Zwiterse kaas
  • Supplementen: Je kunt het tekort aanvullen met supplementen in de vorm van: druppels, ampullen, tabletten, injecties of shots UV-licht.

Deel dit bericht met je vrienden, zo helpen we elkaar!

Beeld: Pixabay