Op deze manieren houd je je botten zo sterk mogelijk

Zo voorkom je dat je zwakke botten krijgt

Bij vrouwen begint vanaf de overgang de botdichtheid af te nemen, dit is onder andere te wijten aan de invloed van hormonen. Het afnemen van de botdichtheid wordt ook wel botontkalking genoemd en kan nare gevolgen hebben. Doordat je botten zwakker worden kan dat leiden tot osteoporose, waardoor je sneller wat kunt breken.

Gelukkig leidt botontkalking niet altijd tot osteoporose.

Tips

Als je botdichtheid afneemt, kun je bepaalde dingen doen om het afnemen te remmen. Een van de belangrijkste dingen is het hanteren van een gezonde levensstijl. Dit en andere manieren om je botten sterk te houden hebben we voor je op een rijtje gezet.

Nuttig calciumrijke voedingsmiddelen

Genoeg calcium binnenkrijgen is belangrijk voor het onderhoud en opbouw van je botten. Niet alleen je botten hebben hier baat bij; je hartspier heeft dit mineraal ook hard nodig. Als je niet genoeg calcium binnenkrijgt, maakt je lichaam dat vanuit je botten vrij. Dit wil je uiteraard voorkomen. Eet daarom zuivelproducten als melk en kaas of kies voor plantaardige alternatieven als havermelk en sojayoghurt. Ook kun ervoor kiezen om groentes, noten en peulvruchten te eten.

Wandelen

Ben jij iemand die zelden in de sportschool te vinden is? Dan is er nog geen nood aan de man. Regelmatig bewegen stimuleert het aanmaken van botweefsel, maar daarvoor hoef je heus niet dagelijks naar de sportschool. Een half uur bewegen is ook al zinvol. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te wandelen, joggen, traplopen, of tennissen.

Laat de sigaretten links liggen

Dat roken slecht is voor je gezondheid, hoeven we je niet te vertellen. Veel mensen denken dat het met name slecht is voor je longen, maar het is ook nog eens slecht voor je botten. Door de nicotine wordt de aanmaak van nieuwe botcellen geremd. Die nieuwe botcellen heb je nodig om je botten sterk te houden. Om (verder) botverlies te voorkomen is het raadzaam om te stoppen met roken.

Lees nog meer tips op de volgende pagina. 


Pagina 1/2