Middagdip op je werk? Met deze 6 tips kun je dat voorkomen

Zo voorkom je een inkakmomentje

We kennen het allemaal: je begint de ochtend ontzettend productief op je werk, maar halverwege de middag komt er ineens een inkakmoment om de hoek kijken. Gelukkig kun je zo’n middagdip op verschillende manieren voorkomen. Wij zetten zes tips op een rijtje. 

1. Beweging

Je voelt hem misschien al aankomen, van beweging krijg je nieuwe energie. Je lichaam maakt endorfine aan als je beweegt, waardoor jij je gelukkiger voelt. Daarnaast voel je je energieker en kun je je weer beter concentreren. En nee, je hoeft heus geen intense work-out te doen. Met een paar eenvoudige yoga-oefeningen of een korte wandeling in je pauze bereik je hetzelfde effect.

2. Hydrateren

Zorg ervoor dat je goed gehydrateerd blijft. Veel water drinken is namelijk niet alleen goed voor je algehele gezondheid, het zorgt ook voor extra focus op je werk. Dehydratatie kan tot hoofdpijn en vermoeidheid leiden, en dat kan je niet gebruiken als je nog stapels werk hebt liggen. Drink dus voldoende water gedurende de dag. Niet dol op water? Doe er dan wat fruit in, zodat je er een lekker smaakje aan geeft.

3. Naar buiten

Even naar buiten gaan, in je pauze bijvoorbeeld, kan ervoor zorgen dat je minder vermoeid bent. De aanmaak van vitamine D verhoogt namelijk je serotonine aanmaak. En zeg nou zelf, met het lentezonnetje erbij en temperaturen boven de twintig graden is een rondje in de buitenlucht zeker geen straf.

4. Tussendoortjes

Neem tussen het ontbijt, de lunch en je avondeten door af en toe een snack. Bepaalde tussendoortjes kunnen je energieniveau namelijk verhogen, waardoor je een middagdip voorkomt. We hebben het dan over voeding met complexe koolhydraten, zoals zoete aardappel, havermout en bonen. Combineer dit met voeding met proteïnes zoals kaas en noten.

5. Aromatherapie

Wist je dat bepaalde geuren je alertheid en concentratie kunnen verhogen? Onder meer citroen en pepermunt hebben dit effect. De geuren zorgen ervoor dat je brein beter functioneert en je stemming verbetert. Ga dus opzoek naar een lekkere geurkaars met deze luchtjes erin, zodat je de hele dag productief blijft.

6. Afwisseling

Ben je de hele dag al met die ene taak bezig? Dan is het niet gek dat je in de middag even inkakt. Het kan dan helpen om even iets heel anders te gaan doen. Doe een klein klusjes tussendoor, vink je to-do list af, plan een afspraak in, ga door je mailbox of loop even naar het koffiezetautomaat. De afwisseling van taakjes zorgt ervoor dat je gefocust blijft.

Lees ook: Moet je eerder aanwezig zijn op je werk? Dan moet je baas betalen

Bron: Vriendin | Beeld: Pexels