Moet je naarmate je ouder wordt meer water drinken?

De hoeveelheid water die je op een dag drinkt is van invloed op je gezondheid

Gezond oud worden, dat willen we natuurlijk allemaal. Maar wist je dat ons alledaagse drinkwater daar een grote rol in kan spelen? Een nieuw onderzoek toont aan dat de hoeveelheid water die je drinkt ook op hogere leeftijd ontzettend belangrijk is voor je gezondheid.

Hogere leeftijd

Het zal geen verrassing voor je zijn dat voldoende water drinken goed voor je is. We moeten ons lichaam simpelweg hydrateren en kunnen dit het beste doen met water. Onderzoekers tonen nu echter aan dat water drinken vooral bij mensen op hogere leeftijd van groot belang is om allerlei kwaaltjes tegen te gaan. De wetenschappers stellen dan ook dat oudere mensen meer water moeten drinken dan ze misschien gewend zijn.

Lichaamstemperatuur

De onderzoekers kwamen erachter dat mensen naarmate ze ouder worden, ze minder goed hun lichaamstemperatuur kunnen reguleren. Jongvolwassenen gaan bijvoorbeeld minder zweten als ze bijna uitgedroogd zijn, maar bij ouderen zien we deze aanpassing van het lichaam niet. Daardoor is de kans op uitdroging groter. En dat niet alleen, ook kan dit gevolgen hebben voor de gezondheid van het hart. Uitdroging veroorzaakt daarnaast kwaaltjes als spierpijn en vermoeidheid.

Gewoonte veranderen

Niet alleen de regulatie van de lichaamstemperatuur leidt ertoe dat mensen op hogere leeftijd sneller uitgedroogd kunnen raken. Volgens arts Rand McClain spelen ook bepaalde gewoonten een rol. “Mensen op een hogere leeftijd kunnen soms moeilijk accepteren dat hun lichaam verandert. Ze denken: dit zijn de drinkgewoonten die ik mijn hele leven heb gehad zonder problemen te ondervinden, dus waarom moet het nu anders?” De nieuwe gewoonte aanleren dat je water moet drinken, ook wanneer je niet veel dorst hebt, kan daarom moeilijk zijn. “Veel mensen zijn lichtelijk uitgedroogd door het drinken van vochtafdrijvende drankjes zoals koffie, thee en alcohol”, legt McClain uit aan Healthline.

Richtlijn

Het Voedingscentrum raadt volwassenen aan om dagelijks 1,5 liter tot 2 liter vocht te drinken. Ben je op oudere leeftijd, dan is het dus ook verstandig om meer richting die 2 liter te zitten. Water blijft de beste keuze: het werkt hydraterend en bevat geen calorieën, suikers of vetten.

Lees ook: Op deze momenten kun je beter géén water drinken

Bron: Healthline, Voedingscentrum | Beeld: Pexels